Weer een stukje verder vliegen - Reisverslag uit Hanga Roa, Chili van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu Weer een stukje verder vliegen - Reisverslag uit Hanga Roa, Chili van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

Weer een stukje verder vliegen

Blijf op de hoogte en volg Eveline

19 Juli 2016 | Chili, Hanga Roa

We hebben toch een paar uur geslapen als we om 23:30 weer wakker worden. We worden om 00:30 opgehaald, dus vlug nog even douchen en de laatste dingen in de koffers en tassen doen. Dan naar beneden om uit te checken. We worden opgehaald door een busje en rijden dan naar de luchthaven van Papeete. Als we het busje uitstappen, krijgen we allemaal nog een schelpenketting omgehangen als afscheid van Polynesië. Wij zeggen in ons hoofd maar tot volgende week haha Inchecken gaat vlot en daarna door naar de douane. Dat verloopt ook vlotjes, dus we hebben al hoop op een soepele security check. Dit blijkt ook wel zo te zijn. Het gaat allemaal wat meer ontspannen en deze keer krijg ik de standaard fouillering in plaats van de publieke aanranding. Het hele gedoe van inchecken tot op een bankje neerploffen en wachten tot we kunnen boarden duurt een groot half uur, fijn!

Vandaag vliegen we met de Chileense maatschappij Latam naar Paaseiland. Het is een vlucht die eigenlijk naar Santiago gaat, maar een tussenstop heeft op Paaseiland. Het is een heel mooi nieuw toestel met 2 enorme Rolls Royce motoren onder de vleugels. Onder elke vleugel hangt zo'n gigantisch monster. Bij binnenkomst valt ook op hoe ruim het vliegtuig van binnen is. Het is heel hoog en je kunt er in lopen zonder overal je hoofd aan te stoten. De beenruimte is iets minder ruim, maar het gaat. Wat wel weer stoer is, is de blindering van de raampjes. Dit werkt met standjes en de ruiten worden automatisch lichter en donkerder, maar je kunt er doorheen blijven kijken. Zo kun je dus ook met hele felle zon nog naar buiten kijken. Uiteraard even mee zitten spelen :D In de lucht werden ze automatisch op de donkerste stand gezet omdat we van een nachtzone naar een dagzone vlogen en de meeste mensen toch nog wat slaap willen pakken op zo'n nachtvlucht.

Tijdens de vlucht vermaken we ons met het entertainmentsysteem. Kurt is allerlei muziek aan het luisteren. Van Nirvana tot Susan Boyle, het staat er allemaal op. Ik ben ondertussen spelletjes aan het spelen en sudoku's aan het oplossen. We krijgen nog een warme maaltijd geserveerd die bestaat uit een soort aardappelschijven en een curry met hier en daar een stukje kip. Smaakte op zich best lekker. Overigens lopen ze bij deze maatschappij niet extra rond met water bij het eten, maar met flessen wijn, Chileense uiteraard. Ik moet er alleen niet momenteel, dus ik hou het op mijn cola'tje en water. Kurt neemt wel een Chileens biertje, maar dat bevalt totaal niet.

Na een uur of 5 landen we op Rapa Nui of Paaseiland. Het is echt een heel klein vliegveldje en we zijn het enige vliegtuig, meer kunnen ze ook niet aan. Voor zover ik weet gaat er 2 keer per week een vliegtuig. De ene keer richting Santiago en ande andere keer richting Papeete. Dat is ook de reden dat wij een week blijven, we kunnen niet eerder terug naar Papeete. Vinden wij niet erg :D We vullen nog snel de immigratie papieren in en gaan dan van boord en sluiten aan in de rij die voor de douane staat. We staan in eerste instantie nog in de verkeerde rij ook, namelijk de transit rij en mogen al snel naar de aanzienlijk kortere rij voor de mensen die op Paaseiland blijven.

De rij voor de douane schiet alleen voor geen meter op, we staan daar voor ons gevoel een uur te wachten en er zit geen beweging in. Je zou denken dat men 1 vliegtuig toch binnen no time verwerkt zou hebben, maar helaas.

Als het dan eindelijk onze beurt is, snappen we ook niet waarom het zo lang duurt. We krijgen een stempel op onze ingevulde papieren en een echte stempel van paaseiland in ons paspoort. Ik ben er best wel een beetje heel erg trots op!! De koffers waren al op de primitieve bagageband gelegd en hebben we al een paar keer voorbij zien komen terwijl we wachtten, dus dat was een kwestie van er even bij pakken. Ze moeten nog door de scanner heen, net als de handbagage. Ze zijn hier heel erg bang dat er uitheemse planten of dieren ingevoerd worden. Dat zou een ramp kunnen betekenen voor het ecosysteem hier. Mijn tas vol mueslirepen mag zonder problemen door, dus die vallen niet onder groente, fruit of graanproducten blijkbaar :D

Na de scanner staan we ook meteen buiten eigenlijk. Het vliegveld stelt niets voor verder en we worden gelukkig opgewacht door de reisorganisatie. We krijgen weer een mooie bloemenkrans omgehangen met Bougainville en ingewikkeld gevlochten rietbladeren. Ze ruiken niet, maar zijn wel prachtig!

Onze koffers worden apart vervoerd naar ons hotel en wij stappen in een busje dat de verschillende gasten naar hun hotels brengt. We stoppen in 2 verschillende hotels in Hanga Roa (de enige plaats van enige betekenis op dit eiland) en daarna rijden we door naar ons hotel. Dit ligt een eindje buiten Hanga Roa en zijn eigenlijk allemaal kleine huisjes. We worden hartelijk verwelkomd met een vruchtendrankje in mooi versierd glas en gaan op de veranda alvast zitten genieten van het niksen. De kamers zijn nog niet klaar, dus komt goed uit. Als onze kamer klaar is, worden onze koffers er naar toe gereden en wij worden door de uitbaatster naar onze kamer begeleid en alles wordt uitgelegd. Zo hebben we een buitendouche voor als je daar zin in mocht hebben. Er is geen tv en geen airco en ook geen waterkoker. Oh, en wc papier moet na gebruik in de prullenbak, niet in het toilet.. uhm.. ok.. :/

Als de vrouw weg is, willen we het bed eens testen om te kijken hoe dit matras bevalt. Het matras in Papeete was namelijk veel te zacht en daardoor kregen we toch een beetje vermoeid ruggetje. Dit matras is beter, maar het beddengoed was nog behoorlijk nat. Waarschijnlijk hebben ze het inderhaast toch maar op het bed gelegd en gehoopt dat het tegen de avond wel opgedroogd was. We hebben het er maar vanaf gehaald en in de kamer te drogen gehangen.

Daarna zijn we op bed foto's van de jeepsafari van gisteren gaan bekijken en eigenlijk gewoon genieten van het uitzicht. Ons bed staat recht tegenover de terrasdeuren en ons huisje staat bovenop de heuvel Daardoor hebben we een heel goed uitzicht op de oceaan en dat is best aangenaam kijken en je bedenken dat het dichtsbijzijnde bewoonde steentje in deze plas toch minstens 3800 kilometer van ons vandaan ligt. We zijn er echt helemaal uit, echt heerlijk!

Straks gaan we eens naar beneden naar het hoofdgebouw en foto's uploaden als het gaat en dit reisverslag online hijsen. Misschien ook een hapje eten. We hebben voor morgen in ieder geval gereserveerd voor de speciale folkloristische kookavond (of hoe je het noemen wilt) Er wordt morgen traditioneel gekookt en dat leek ons wel leuk. We zijn dan toch waarschijnlijk gaar van 2 halve dagexcursies, dus hoeven we ook niet meer over het eten na te denken. In het hoofdgebouw is ook onbeperkt koffie en thee te krijgen en aangezien wij geen drinken hebben hier, is dat momenteel wel even een optie. Ik heb sowieso wel zin in een bakkie leut :D Dus bij deze tot morgen maar weer, dan hebben we onze eerste kennismaking met de moai achter de rug! We kunnen er trouwens al eentje zien staan vanuit het hotel. Die staat een eindje verder naar beneden richting de zee in zijn eentje. Echt gaaf! Maar goed, tot morgen dus! :D

• 20 Juli 2016 - 15:58

Sebastical:

JALOERS! Dan is een weekend GOT kijken maar een schrale troost ;-)