Op safari - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu Op safari - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

Op safari

Blijf op de hoogte en volg Eveline

18 Juli 2016 | Frans Polynesië, Papeete

We zijn weer een dag verder. Best wel verwarrend met deze tijdzone en soms zijn we de tijd best wel kwijt. We worden vanmorgen dan ook veel te vroeg wakker. Om half 5 ben ik wakker en het lukt niet meer om in slaap te vallen. Kurt lukt het nog om zich een uurtje om te draaien en nog wat slaap te pakken, maar om half 6 is het ook klaar. Nou lagen we er gisteren ook wel redelijk vroeg in voor ons doen. Nadat ik mijn verslag online gezet had, heb ik Kurt toch maar wakker gemaakt en zijn we naar de roulottes geweest op Place Vaiete. Roulettes zijn food trucks en die zijn hier heel gewoon. 's avonds komen de meeste bij elkaar op Place Vaiete en zowel de toeristen als de lokale bevolking gaat daar dan eten.

Ons hotel zit vlak bij het plein, dus het is maar een kort wandelingetje. Het is wel nog even puzzelen waar we gaan eten en wat we willen eten. Uiteindelijk maken we een keuze op basis van de stoeltjes. Overal hebben ze krukjes, maar waar wij gegeten hebben staan stoelen met een rugleuning. Wel zo prettig!

De kaart is een uitdaging. Er staat vanalles op. Van crêpe tot hamburger en friet en ijs of een salade of een broodje of toch misschien een galette? We kiezen uiteindelijk, heel saai, voor een hamburger met frietjes. Kurt neemt een bacon en cheeseburger en ik een hawaii burger. We nemen er een pak ananassap bij om te delen. Dat pak sap is ook een uitkomst. Je krijgt er een paar plastic bekertjes bij en kunt zo met de tafel delen. Het sap blijkt ook nog van Moorea afkomstig te zijn. Daar gaan we volgende week naar toe als we terug komen van Paaseiland. Onze burgers zijn fantastisch. We hadden het niet echt verwacht, maar het zou best wel eens kunnen zijn dat dit de lekkerste burgers zijn die we ooit gehad hebben. Alles smaakt super. Het vlees is heerlijk en op een grill bereid. Mijn ananas is vers en gegrilld. De ui is zoetig en ik heb voor het eerst in mijn leven geen last van een allergische reactie op uit \o/ De tomaat smaakt naar tomaat en niet zo'n waterding. Dat alles op een lekker broodje met een plak ggesmolten kaas en een of ander smaakvol sausje maakt dit een toppertje. De frietjes zijn veel te veel, maar wel erg lekker. Het zijn franse frietjes, van die dunne, en lekker krokant van buiten en zacht van binnen. Goed, we zitten dus te smullen! Na het eten rekenen we af en zijn we inclusief fooi 3.000 franc kwijt. Omgerekend 25 euro, niet goedkoop, maar zeker geen diefstal. We nemen de rest van het sap mee en als we even later het plein aflopen geeft Kurt het pak aan een zwerver die er om vraagt. Er zijn veel zwervers hier in Papeete. Op elke hoek van de straat ligt, zit of staat er wel een. Er is ook veel armoede hier. Na het vertrek van de Fransen die hier gelegerd waren, stortte de economie in. Het werk dat er eerst was door de Fransen was er niet langer. Veel mensen stonden op straat. Er is toen vanuit de overheid besloten op het toerisme te focussen, dus nu is bijna iedereen op de een of andere manier werkzaam op het gebied van toerisme. Maar goed, we lopen nog een klein stukje langs het water, maar we zijn ook best wel moe, dus heel erg ver wandelen wordt het niet. Terug naar het hotel dan maar waar we niet heel veel later het bedje in rollen. Ik denk dat het nog geen 9 uur was voor we sliepen. We waren vanmorgen dus best wel uitgeslapen.

Als we besluiten op te staan is het nog veel te vroeg om iets te gaan doen, dus eerst maar ontbijten met de overgebleven boterhammen van gisteren. Plakje cheddar erop en een smeerkaasje. Kopje koffie erbij. Prima ontbijtje hoor. Zo'n bezinepomp met supermarktje is best handig naast je hotel. Vlada en haar welpen worden ook nog even bekeken. Het is net voedertijd, altijd leuk om te zien. Daarna douchen en me van top tot teen insmeren met de Banana Boat die ik gekregen heb van de zus van Corrie (collega van me) die over was uit Australië. Fijn spul dat, ben er erg blij mee :) Dan de rugzakken in orde maken voor vandaag. Ik roep wel tig keer dat ik de muggenspray niet moet vergeten en wat ben ik dus vergeten? Juist! De muggenspray! Maar goed, de oplossing daarvoor leg ik zo wel uit. Na het inpakken gaan we nog schapjes doen bij de Shell. We hallen croissantjes en een of ander broodje met parelsuiker erop en 2 anderhalve liter flessen water voor mee onderweg. We hadden begrepen dat het restaurant waar je normaal stopt voor lunch tijdens de safari op maandag gesloten is, dus er moet iets mee. Weer terug naar de kamer en nog even op Facebook loeren en dan gaat de telefoon dat de jeep voor de deur staat. Zowaar eens te vroeg, mooi haha, wij zijn toch al klaar :)

Buiten gekomen blijken we de laatsten te zijn en dus ook de laatste plekken in de jeep te krijgen. Kurt moet op een krukje zitten zelfs. Ik pas nog net op de bank. De jeep is een 4x4 met in de achterbak plek voor 8 mensen op banken aan weerszijden van de laadbak. Er zit een overkapping overheen die aan de zijkanten omhoog gerold is. We krijgen nog een korte uitleg wat we gaan doen vandaag en dan zijn we weg.

We gaan met de jeepsafari naar de Papenoo Vallei. Deze vallei ligt tussen de hoogste berg van Tahiti (Mont Orehena) en andere bergen waar ik de namen gewoonweg van vergeten ben in. In de vallei ligt een regenwoud en zijn er tientallen watervallen. De rit naar de vallei loopt langs de kust en we krijgen nog een paar keer een mooi zicht op Papeete in de diepte aan de zee. Dan rijden we de vallei in en begint het hotseklotseknollenweggetje. Deze rit is echt alleen met een 4x4 te doen en we zijn blij dat we de tocht gemaakt hebben. Het uitzicht is aan alle kanten adembenemend. We worden omringd door enorme hoge muren van groene bergen. Allerlei tropische planten en bomen vormen een ondoordringbare jungle en tja, het is gewoon lastig uit te leggen. We stoppen regelmatig om een paar mooie foto's te kunnen nemen. Zo stoppen we ook bij een waterval waar de reclame voor Tahiti douchegel opgenomen zou zijn. Even later mogen we pootje baden in stukje van de rivier de Papenoo. In de rivier zijn diverse waterkrachtcentrales gebouwd en daarvoor zijn stuwdammen gebouwd. Over zo'n stuwdam rijden we en we kunnen er even uit om foto's te maken. De jeep moet diverse keren door de rivier crossen en telkens is er naast zo'n plaats een hogere brug zodat er ook overgestoken kan worden in de regentijd. In de regentijd verandert het kalm kabbelende stroompje namelijk in een woest kolkende rivier.

Het wordt tijdens de stops al wel duidelijk dat er in de vallei erg veel muggen zijn. Ze zoemen overal en we balen van het vergeten van onze spray. Ik begin echter wel op te merken dat ik er geen last van heb en Kurt eigenlijk ook niet en dan valt ons op dat de Italiaanse, die ook bij ons in de jeep zit, compleet lek gestoken wordt. We hebben dus een wandelende muggenlokdoos haha Als we stoppen bij een marae (heilige plaats) krijgen we uitleg over diverse bomen en planten die er groeien. Zo groeit er kurkuma en gember en is er soursop te vinden en een broodboom. Vooral de laatste is belangrijk in Polynesië omdat het als brood gebruikt wordt. Je legt de vrucht op het vuur en als de schil verbrandt is, is je "brood" klaar. Veel mensen hier hebben zo'n boom in de tuin staan en eten het. De oorspronkelijke Polynesiërs hadden ook altijd vruchten van deze boom bij zich als ze met hun kano's op reis gingen op zoek naar nieuw land. Eenmaal ergens aangekomen worden de vruchten geplant en kweekte men ze op en hadden ze te eten. Slim bekeken! Er staan verder ook nog handige waaier planten en de gids plukt voor elk van ons een groot blad waar we de muggen mee weg kunnen waaieren. Heel erg nodig is het niet, want we blijven gewoon in de buurt van onze Italiaanse jeepgenoot *grijns*

Vlak voordat het lunchtijd is, mogen we nog gaan zwemmen. We worden naar een stukje rivier gebracht waar dat dan kan. Het is echter net gaan regenen, want tja, in een regenwoud regent het he? Met de regen is het toch wat minder aangenaam om buiten te zijn. Niet dat het koud is ofzo, maar je wordt zo nat.. joh.. haha Kurt gaat nog wel even naar de rivier pootjebaden en ik blijf boven wachten tot het te erg gaat gieten en het echt tijd is om weer in de jeep te klimmen.

Dan is het tijd voor de lunch. Voor de lunch worden we naar restaurant Maroto. Dit ligt echt in de middle of nowhere in de vallei. Je kunt hier goed eten, maar de kaart staat mij niet echt aan. Ik heb zin in een broodje, geen complete maaltijd. Dus we gaan in de lobby (als je het zo mag noemen) op een wankel bankje zitten en eten onze vanmorgen gekochte croissants en broodjes op. Als het eindelijk droog wordt, hebben we nog de kans om wat foto's te maken van de omgeving hier. Het is echt een heel erg mooi plekje en vanaf het terras van het restaurant is het uitzicht prachtig. We vinden nog een paar gave hagedisjes met blauwe staartjes en een mega slak.

Vanaf het restaurant gaat de weg over in een nog gehavender exemplaar wat nauwelijks meer weg te noemen is. Het is meer een karrespoor dat we volgen. We zigzaggen de bergen omhoog via haarspeldbochten en de Italiaanse uit meerdere Mama Mia's en Madre Maria's als we met de achterkant van de jeep over de rotsen gaan wanneer we door een diepe kuil rijden of als we ineens heel steil naar beneden of omhoog gaan. Maar het blijft een indrukwekkende rit!

We rijden uiteindelijk door een tunnel in een bergwand naar de andere kant en komen hier aan de koele kant van het eiland. Heel bizar! Hier schijnt de zon minder en dat is te voelen. Het is er aangenaam fris en fijn om te zijn. Fijne afwisseling van de 30C plakkerige hitte aan de andere kant. Vroeger ging de weg nog verder vanaf hier, maar nu moeten we hier omkeren nadat we foto's gemaakt hebben van het enige meer op Tahiti, meer Vaihiria. De weg verderop is onbegaanbaar geworden door rotsblokken en modder die naar beneden is gevallen. Op Tahiti is de landeigenaar verantwoordelijk voor het onderhoud van de wegen en niet de overheid. De landeigenaar heeft geen zin om de weg op te knappen, dus daardoor eindigt de reis hier. We rijden weer terug door de tunnel en dezelfde weg terug. Dat is aan de ene kant wel een beetje jammer, maar goed, we genieten er alsnog wel van.

Rond 5 uur zijn we terug bij ons hotel en het is dan ook wel genoeg gehobbel geweest. Ik voel mijn rug en Kurt is bekaf. We gaan vanaaf ook geen roulottes meer bezoeken, maar de rest van de boterhammen eten en dan nog ff bed in. We worden straks om 00:30 weer opgehaald want dan moeten we weer naar de luchthaven. Vannacht vertrekt ons vliegtuig richting Paaseiland!!! \o/ We gaan weer helemaal gaar en kapot zijn, maar dan zijn we wel waar ik al jaren van loop te dromen :D Zo onwijs veel zin in om daar te zijn. Maar goed, nu eerst snel nog wat eten en klein beetje rusten. Oh, en de koffer weer inpakken etc. Dus tot de volgende keer maar weer!

• 19 Juli 2016 - 17:25

Marja:

Mooi verslag. Geniet op Paaseiland.

• 19 Juli 2016 - 18:36

Sebastical:

Mamma Mia! Benieuwd of de Italiaanse mevrouw in haar verslag haar verwondering uitspreekt over die twee continu grijzende Lage Landers die ze op sleeptouw had... Paaseiland.... Jaloers! Vergeet je de klankentapper niet met betrekking tot de Windbrekers?