Soms is Praag frustrerend - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu Soms is Praag frustrerend - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

Soms is Praag frustrerend

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline

19 Juli 2011 | Tsjechische Republiek, Praag

De oordopjes werken!!! Ik heb de nacht redelijk doorgeslapen (helaas kan Kurt soms harder snurken dan de 30db die ze dempen) en vanavond gaan ze dus lekker weer in :)

Vanmorgen om half 9 opgestaan en een soort plan de campagne opgesteld voor vandaag. Daarna gaan ontbijten. Was vandaag wel erg druk. We zaten naast een Slavische familie en ik kon mezelf niet meer horen praten gewoon. Was een verademing toen ze eindelijk opstapten! Weer heerlijk ontbeten, deze keer met een lekkere Illy cappuccino en een glas zwarte bessensap.

Na het ontbijt nog douchen en dan spullen inpakken voor de wandeling van vandaag. We hebben een korte wandeling rond het Wenceslasplein op het programma staan en verder gewoon een eind ronddwalen door de wijk.

We beginnen de wandeling bij de Maria Sneeuwkerk (Kostel Marie snezne) Echt absoluut geen idee waarom die kerk zo heet, nergens te vinden in de reisgidsen en Tsjechisch kunnen we niet lezen. De kerk is niet af. Keizer Karel de 4e had grootse plannen met deze kerk. Het moest de grootste en mooiste kerk van Praag worden. Helaas is de kerk nooit afgebouwd en alleen het koor staat er. Het gebouw is veel hoger dan de Vitus Kathedraal in het Praags kasteel. Het is weer eens verboden om foto's te maken binnen, stiekem doen we het toch aangezien er niemand toezicht houdt..

De kerk is opgetrokken in gotische stijl en daarna ingericht met barokke ornamenten. Er staat een enorm altaar met beelden partijen en verguldsel. Het is een beetje vreemde combinatie van het lichte gebouw en de zwart met gouden over the top inrichting.

Na de kerk wandelen we door naar de Frantiskanska zahrada, of wel de Franciscaner tuin. Er staan grappige lantaarnpalen van grote metalen buizen waar enorme gloeilampen in gedraaid lijken te zijn. In de tuin, of zeg maar liever park, is het enorm druk met mensen die even uitpuffen. Het is er dan ook heerlijk rustig en ondertussen is het ook alweer behoorlijk warm. We vragen ons af hoe ze de weersvoorspellingen hier doen. Er was voor vandaag bakken met regen voorspeld, we hebben geen druppel gezien. Maar mij hoor je niet klagen hoor!

Volgende stop is Palac Lucerna (Paleis van de lantaarn) Het is weer een prachtige passage in art nouveau stijl en in het midden hangt een man op een dood paard.. Ja, inderdaad een beeld van een dood paard met daarop een man. Het is een parodie op het beeld op het oude stadsplein van Wenceslas. De eigenaar van het paleis was het niet eens met een nieuwe minister, die toevallig ook Wenceslas heette, en liet als stil protest dit beeld maken en hing het op in zijn binnenhof en daar hangt het nog steeds te bungelen.

Daarna nog de buitenkant van het Melantrich bekeken. Hier werd in 1989 vanaf het balkon het einde van het communisme aangekondigd.

Na deze stop zijn wij eigenlijk door onze route heen en we besluiten een willekeurige straat in te lopen omdat we verderop een grappig torentje zien staan. We lopen de Jindrisska in richting de toren. Hier blijk nog maar weer eens dat het eigenlijk niet uitmaakt waar je gaat. Praag is overal mooi.

We stappen even binnen bij het postkantoor wat een prachtige hal blijkt te hebben. Hier mocht je ook geen foto's maken en er stonden 2 bewakers die er ook voor zorgden dat je dat ook echt niet deed. Je moet me dus maar geloven dat we ons aan Art Nouveau fresco's hebben staan vergapen.

De toren is niet echt boeiend en ernaast staat een kerkje waar we even naar binnen gluren. Het is afgesloten met een groot smeedijzeren hek en binnen zie je meteen de stickers al dat er geen foto's gemaakt mogen worden.

We lopen de straat verder uit en zien een park waar volgens ons het oude station achter moet liggen. Nouja, oude... Het centrale station van Praag waarvan er nog een oud gedeelte over is. Voor we het park inlopen zien we nog het hotel waar we eerst van plan waren om te verblijven. De recensies waren echter niet te spreken over de buurt, dus vandaar een andere keuze.

In het park zien we ook waarom het slecht aangeschreven staat. Er zitten, hangen en liggen veel zwervers op de bankjes en er slingeren overal dopjes van naalden. Gelukkig vallen ze je niet lastig en kun je er aardig doorheen manoeuvreren, maar ik zou hier inderdaad liever niet in het donker lopen.

Het station is enorm groot en we vragen ons af waar we nou dat oude gedeelte is. We zien overal winkels en het lijkt wel alsof het een winkelcentrum is in plaats van een station. We besluiten maar gewoon dwars door het station te gaan lopen en te zien of we wat kunnen vinden. Op de achtergrond horen we een constante stroom van Tsjechisch gebrabbel via de omroepinstallatie, maar aangezien je er niets van verstaat is het net zoiets als achtergrondmuziek en let je er niet op.

Uiteindelijk komen we bij een klein roltrapje naar boven en dat blijkt het oude station te zijn. Bovengekomen is het inderdaad meteen oud en vervallen. De verf bladdert van de plafondschilderingen en Karel Josef lacht ons toe vanaf een schildering op de muur. Het is echt een gevalletje vergane glorie, maar toentertijd moet het prachtig zijn geweest.

We kopen nog een flesje drinken en lopen dan verder door het park waar ze net bezig waren de zwervers van schone naalden en drugs te voorzien en we struikelen bijna over de ampullen en naalden hier. Echt brrrr Geen leuke plek om te zijn..

De wandeling voert verder langs de Staats Opera en het Staats museum. De eerste mag je alleen in als je een kaartje voor een opera hebt en de tweede is, hoe kan het ook anders, weer eens gesloten wegens renovatiewerkzaamheden. We beginnen het wel een beetje zat te raken met het verboden foto's te maken en de mooiste gebouwen die gesloten zijn.

Het grote balkon van het museum met enorme trappen en een mooie fontein ervoor is gelukkig niet gesloten en we genieten van het uitzicht over Wenceslasplein en de heuvels met de buitenwijken van Praag op de achtergrond.

We slenteren langs het Wenceslasplein terug richting hotel en kopen onderweg nog wat drinken voor in het hotel en morgen onderweg. Terug in het hotel is het weer lekker afkoelen met de airco en gaan we op zoek in de reisgidsen naar een geschikt eetplekje. Er staat een Afghaans restaurant in dat wel goed klinkt, maar we willen eerst eens kijken of het wat is en aangezien het een eindje uit de route van andere dingen ligt, besluiten we dit morgen te doen als we toch die kant op gaan voor onze wandeling door Stare Mesto en Nove Mesto richting Keizer Karelplein en langs de Moldau. Vanavond gaan we voor lekker fout en goedkoop en leveren we nog maar eens een paar bonnetjes in bij de Mac.

Na de Mac is het nog wat rondslenteren en een bezoekje aan de supermarkt Tesco die hier ook blijkt te zitten op zo´n 800 meter van ons hotel. Kurt heeft weer een Tsjechisch biertje gekocht en ligt ervan te genieten onder het spelen van Angry Birds.

Morgen dus een grote wandeling door de omgeving hier. We hebben een aantal plekjes die we graag willen zien en verder zien we wel waar we langs en uitkomen :)