Flamsbana - Reisverslag uit Undredal, Noorwegen van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu Flamsbana - Reisverslag uit Undredal, Noorwegen van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

Flamsbana

Blijf op de hoogte en volg Eveline

24 Juli 2018 | Noorwegen, Undredal

Aanvulling:

We zijn vanmiddag eerst maar even naar de receptie geweest. Daar heb ik met engelengeduld uitgelegd dat de wc stuk is en blijft lopen. De beste man die me gisteren ook ingecheckt heeft was helemaal de kluts kwijt. Hij mag blij zijn dat hij hier woont en werkt, want die overleeft het niet ergens anders.

Na de receptie gaan we door naar Flam waar we de trein naar Myrdal en terug gaan pakken. We moeten eerst weer door de 5km lange tunnel en voor ons rijdt iemand die dat erg eng vindt. Het is een brede tunnel met een normale weg, dus je hebt ruimte genoeg, maar sommige mensen..

In Flam is het, naar verwachting, enorm druk. Het cruiseschip Koningsdam ligt er voor anker en even verderop ligt nog een kleiner cruiseschip. Het krioelt er werkelijk van de mensen. Wij vinden zoveel mensen niet echt prettig, maar lopen maar een eindje rond. We bekijken de souvenirswinkels hier. Behoorlijke exemplaren met van alles en nog wat. Van sleutelhanger tot bontmantel en van wandelstok tot compleet uitgeruste tent, alles is er. Uiteraard wel tegen een cruiseschip waardige prijs.

Wij kopen niets en wandelen door naar de Coop en gaan daar wat boodschapjes doen. We kopen een paar pizzabroodjes voor nu en een paar pakken noodlesoup voor later en ik schaf mezelf een liter jelly pudding aan. Ik zie die pakken nu al zo lang staan hier in de winkels en telkens kan ik ze niet meenemen. Gisteren had de plattelandswinkel niet van die pakken terwijl ik mezelf zo'n pak belooft had. Gelukkig hebben ze er hier wel een, dus een pak aardbeien bibberdril gaat mee.. yuuuum!

De jongen achter de kassa wil niet eens hallo zeggen en ik krijg mijn wisselgeld toegestopt zonder een boe of ba. Die is de toeristen ook vast meer dan zat, maar een beetje beleefdheid als er normaal tegen je gedaan wordt kan ook geen kwaad denk ik dan.

Als we teruglopen naar de auto controleer ik mijn printjes nog eens voor de trein. Ik begin toch een beetje te twijfelen of ik wel de juiste dingen uitgeprint heb en wil het toch even controleren. Dus Kurt gaat terug naar de auto en ik ga even naar de kassa. Het meisje bij de kassa stelt me gelukkig gerust. Alles klopt en we kunnen over een uur gewoon mee. Dus ik ga ook naar de auto en daar eten we onze broodjes op.

Na de broodjes gaan we nog een sanitaire stop maken. Er staat een enorme rij voor het dames toilet en ik start mijn pokemon maar op en kan ondertussen wat draaien. Blijkbaar was er een schoonmaker bezig want ineens gaat de deur open en stromen de dames naar binnen en weg is de rij.

We sluiten aan in de rij voor de trein en staan redelijk vooraan. De trein gaat om 18:40 en we staan er een half uur van te voren ongeveer. We laten onze kaartjes zien en mogen alvast een eindje doorlopen naar het perron. Hierdoor zijn we straks wel zo'n beetje als eerste op de trein als hij er is.

Als de trein er is, begint iedereen zenuwachtig te schuifelen en als het hek open gaat, volgt er een ware stormloop op de trein. Wij lopen een eindje door naar de volgende coupé en hebben een net plekje. Twee stoeltjes naast elkaar bij een raampje dat omlaag geschoven kan worden. Dan kunnen we uit het raam fotograferen. Op de heenweg komt er gelukkig niemand op de klapstoel zitten die onder het raam vastgemaakt is, dus we hebben voldoende beenruimte.

De flamsbana werd aangelegd omdat er geen weg naar Flam was en de mensen alleen via het fjord of te paard door de bergen van en naar Flam konden komen. In het begin was het een stoomtreintje en later elektrisch. De spoorbaan heeft zijn eigen waterkrachtcentrale om de spoorlijn van energie te voorzien. Het is een van de steilste spoorbanen met een helling van 1:18. Het was ooit de bedoeling om de spoorlijn op Bergen en Oslo aan te sluiten, maar alleen Bergen is gelukt. Boven in Myrdal heb je aansluiting op de trein naar Bergen.

De trein rijdt de berg op via veel bochten en tunnels en er zijn diverse haltes langs de route waar mensen in en uit kunnen stappen. Halverwege is er een stukje met dubbel spoor waar we op de tegemoet komende trein moeten wachten. Dit duurt alleen een heel stuk langer dan gepland. Daarna stoppen we bij een mooie waterval, de Kjosfossen. Niet iedereen heeft begrepen dat je de trein uit kunt, dus we moeten de man voor ons even een handje helpen als hij niet aan de kant wil gaan bij de deur haha. Ik doe de deur open en omdat ons rijtuig precies goed staat, zijn we als eerste bij de waterval. We hebben zowaar foto's van een compleet leeg platform, ongekend. Een paar tellen later is het platform afgeladen vol met mensen die selfies maken met zichzelf en de waterval of op tig manieren door andere gefotografeerd worden.

Ik ga weer de trein in en ga bij het raampje staan kijken en dan gaat de muziek aan. Er volgt een soort moderne dans die een waternimf uitbeeldt. Ze lokt ons mee naar de waterval. Het is op zich goed gedanst maar ik vind het een beetje té toeristisch. Maar goed, we wisten van te voren dat dit ging komen, dus we doen het er maar mee.

We vervolgen de reis naar Myrdal en daar stoppen we maar heel kort omdat we halverwege zoveel tijd verloren zijn met het wachten op de andere trein. Er moeten hier heel veel mensen mee terug omdat het de laatste trein is en Kurt loopt buiten, dus ik bewaak onze plekjes. Er staan al mensen klaar om te vragen of ze op de lege stoel bij mij mogen zitten als ik Kurt weer spot. Niet normaal zeg zo druk! De klapstoel is nu wel bezet en onze knietjes zitten een beetje knel. De terugweg is dan ook lang zo leuk niet als de heenweg en bij de waterval is nu geen nimf meer te bekennen.

Als we terug zijn in Flam wachten we tot iedereen uitgestapt is en maken dan nog een paar foto's van de lege trein. Het is ondertussen beginnen te regenen, dus het nodigt ook niet meer uit om rond te gaan lopen en we gaan naar de auto om terug naar Undredal te rijden.

In ons appartement is het toilet ondertussen gelukkig gefixt, altijd fijn een werkende pot. Het is niet echt terrasjes weer, dus we gaan lekker op de bank zitten kijken naar het fjord en onze foto's. Ik maak ook mijn jelly pudding voor de helft burgemeester en hoef gaan noodlesoup meer haha. Ondertussen wordt het steeds donkerder en zien we laaghangende wolken door het fjord drijven. Het ziet er weer heel anders uit. Terwijl ik dit verslag aan het afronden ben, is het ook gaan regenen en is het echt donker geworden. Net op datzelfde moment vaart een van de cruiseschepen voorbij met volle verlichting, best leuk om te zien.

We hadden vanavond ook nog een onverwachte bezoeker. Er stond ineens een man in de gang. We hoorden de deur, maar trokken ons er niet echt wat van aan omdat we dachten dat het niet bij ons was. Kurt ging toch maar even kijken en er stond dus echt iemand in de gang, die behoorlijk geschrokken leek. Kurt stond ook meteen strak van de adrenaline. De man stamelde wat onsamenhangends en vertrok weer en bleef iets verderop staan. Hij was daar aan het puzzelen met een telefoon ofzo. We denken dat hij misschien een huisje verder had moeten hebben. Daar zitten ook appartementen en dat hij in de war was.

Het is inmiddels alweer 11 uur en tijd om ons bed in te gaan. Morgen hebben we weer een erg lange rit voor de boeg. Wel jammer, ik zou nog wel even van het uizicht willen blijven genieten hier. Richting Flam zit het fjord nu vol met wolken en richting Sognefjord is het wat lichter. In het midden drijven tussen de bergtoppen door steeds meer wolken het fjord binnen en ondertussen regent het pijpenstelen haha Maar goed, afsluiten dus en tot morgen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Undredal

Eveline

Actief sinds 16 Sept. 2009
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 201597

Voorgaande reizen:

17 Juli 2022 - 04 Augustus 2022

Ierland

14 Juli 2019 - 24 Juli 2019

Bath & Ilfracombe

14 Juli 2018 - 03 Augustus 2018

Noorwegen

16 Juli 2017 - 25 Juli 2017

Wales

29 Oktober 2016 - 04 November 2016

Lissabon & Sintra

16 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Paaseiland & Frans Polynesie

26 Maart 2016 - 01 April 2016

Cornwall

18 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Tour de Scotland

12 December 2014 - 10 Januari 2015

Overwinteren in Florida

30 Maart 2013 - 05 April 2013

Rome (op herhaling)

28 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Canterbury

14 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Bretagne

17 Juli 2011 - 24 Juli 2011

Praag

18 April 2011 - 22 April 2011

Bergbeklimmen

29 April 2010 - 08 Mei 2010

Bella Roma

18 September 2009 - 30 September 2009

New York aan de overkant van de oceaan

Landen bezocht: