Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

Bergen

Blijf op de hoogte en volg Eveline

20 Juli 2018 | Noorwegen, Bergen

Deze morgen slapen we uit. De wekker gaat pas om 8 uur en we doen het rustig aan. Eerst lekker ontbijten en daarna douchen. Het ontbijt is wel een beetje frustrerend. Er is gewoon teveel keuze! Het van der Valk buffet valt erbij in het niet en ik denk dat het wel eens een van de beste onbijten is die we ooit tegengekomen zijn. Bij nader inzien het is de beste.

Het buffet beslaat ongeveer een kleine supermarkt en er staan in de ontbijtzaal zelf ook nog diverse dingen langs de muur. Het is gewoon dramatisch. Bij binnenkomst is er aan de linker muur een lange warme counter waarachter koks je eitje perfect staan te bereiden. Ze staan ook wafels en pannenkoeken te bakken en er liggen diverse soorten worst en bacen en ik weet niet wat nog meer zoals zalm en makreel. Tegen de muur ertegenover staat het fruit buffet en een kast vol mueslisoorten en strooisels zoals nootjes en gedroogd fruit om bij je yoghurt te doen. Diverse sapjes, smoothies, melk dranken, koffie en thee in een enorme hoeveelheid en naast de koffie en thee nog diverse knabbels en zoetigheden voor erbij. Tussen deze muren staan 3 schappen met aan beide kanten een overload aan eten. Brood in alle uitvoeringen, kazen, vleeswaren, een hele kant met tig soorten vis.. ik word er naar van, hoe moet ik hier nou kiezen wat ik wil? Op de vis na ziet alles er glorieus lekker uit...

Ik begin maar met 2 pannenkoekjes met huisgemaakte aardbeienjam (hele bosaardbeitjes) 3 kleine huisgebakken muffins in diverse smaken en een half kaneelbroodje. Het smaakt allemaal even geweldig en de koffie is voortreffelijk. Volgende ronde is zo'n 12 verschillende kaasjes met diverse garnituren. Van walnoten in honing tot vijgenjam of chili chutney en vossenbessenjam. Yum yum yummmmmie! Ik sluit mijn ontbijt af met een bord vol met meloen en paprika, tomaat en komkommer. Aangezien een komkommer hier 3 euro kost en een doosje cherry tomaatjes nog meer, eet ik mijn groenten en fruit, indien mogelijk, wel bij het ontbijt.
Kurt heeft 5 soorten zalm gegeten, alle vleeswaren uitgeprobeerd die er te krijgen waren, gerookte makreel, worst, wafels, pannenkoek, fruit, zalm wrap, smoothies,... Met andere woorden, die had zijn buikje ook wel vol zitten. Het was echt genieten!

Na het ontbijt gaan we terug naar onze kamer en lummelen nog wat rond. Kurt doet nog een tukje en ik ga me douchen. We hebben een fijne kamer en het is wel even prettig om niet weer door te moeten naar de volgende plek. We hebben het niet storen kaartje aan de deur gehangen en blijkbaar is housekeeping hier heel vroeg. Als we de deur openen hangt er een zak met schone handdoeken etc aan onze deur. Super netjes zeg! Niet dat we ze nodig hebben, maar dit is de eerste keer dat ik dit meemaak. Weer een puntje voor het super vriendelijke en behulpzame personeel hier!

Rond half 1 vertrekken we voor een wandeling door Bergen. We hebben een paar routes uit de Michelin gids gepakt en die overgenomen op een plattegrond die ik op de boot meegenomen heb. We houden ons niet helemaal aan de route en gaan eigenlijk waar we vinden dat het straatje er leuk uitziet. Met pokémon in de hand banjeren we door Bergen en zien erg leuke dingen. In het begin, rond de haven, is het erg druk met andere toeristen. Maar als we verder Bergen in banjeren, wordt het steeds rustiger. We genieten van de prachtige en schattige houten huizen, afgewisseld met schitterende statige stenen varianten. Bergen is, met bijna 300.000 inwoners een behoorlijk grote stad, maar het doet kleinschalig en knus aan. Of het centrum hier toch.

We lopen in de richting van Nordnes over een uitstekend stuk en komen aan het einde van de lange weg bij een leuk parkje waar we op een bankje, al pokemonnend, even genieten van het uitzicht. Daarna gaan we via de andere kant van het schiereiland weer terug richting het centrum (Sentrum) We komen nog langs het fort van Bergen en hier staat een gym die we willen leegspelen. We gaan in de schaduw van een boom op het gras zitten en het blijkt een ware strijd te worden. We zijn er zo'n 45 minuten mee bezig omdat het baasje van de Blissey zijn mon steeds besjes voert. Wij geven echter niet op en de gym is voor ons.. Voor een kwartier haha.. Toen waren we net een raid aan het doen op een volgende gym en konden we geen besjes bijvoeren en lagen we er alweer uit. Iemand was blijkbaar erg gesteld op "zijn" gyms want na de raid lagen we ook meteen uit de volgende.

We lopen vervolgens verder naar het centrum en ik kan ondertussen wel een toilet gebruiken. Dus op de kaart even gekeken waar die zat en het lag wel redelijk in de richting. Op de plaats aangekomen, kunnen we echter geen toilet vinden, maar wel een soort shopping centre. Daar maar naar binnen en inderdaad op de derde etage een toilet... met een betaalautomaat ervoor. Je moet je credit card insteken om binnen te gaan. Kosten; 100 Kroon. Het is de algemene toegangsdeur naar de toiletten, dus Kurt en ik gaan tegelijk naar binnen en lopen naar onze eigen afdeling. De toiletten zijn wel erg schoon en ruiken fris. We spelen een beetje vals, maar zo kost een toiletbezoekje ongeveer hetzelfde als in Nederland en België haha.

Aan de overkant van de straat zit een apotheek waar ik ook even moet zijn. Ik ben mijn tubetje voetschimmelzalf vergeten. Ik krijg echt standaard voetschimmel als ik ergens anders ben. Gevoelige pootjes daarvoor blijkbaar. Ik moet bijna preventief smeren als ik ergens anders ben anders schiet het niet op en deze vakantie is het ook weer raak. tussen mijn kleine teen en die daarvoor begint het al aardig te trekken en jeuken. Dus een tube Lamisil opgehaald a 164,90.. ka-ching! Zo'n tube kost in NL 10 euro.. helaas hebben ze alleen die en geen eigen merk hier. Maar goed, ik kan vanavond beginnen met smeren en ben dan weer een stukje meer op mijn gemak :)

Na de apotheek lopen we verder door de winkelstraat en dan rechtsaf het Torgallmeningen op. Dit is een langerekt plein met middenin straatartiesten en heeeel veel mensen. Aan het einde van het plein slaan we linksaf naar een pleintje met een waterval en een standbeeld wat we niet thuis kunnen brengen en steken vervolgens de weg over en komen in een enorm park. Eerst een muziektent omgeven door grasveld en zeeen van bloemen.. Heel romantisch en fotogeniek wat te zien is aan de drommen mensen die hier elkaar staan te fotograferen in het ding. Ik moet eerlijk zeggen dat het een mooi plaatje geeft, maar ik heb liever een lege muziektent dan.

We lopen verder en komen bij een grote open ruimte met een grot vijver met wandelpaden erlangs. Gelukkig staan er genoeg bomen langs de paden om schaduw te hebben, dus we lopen een rondje om de vijver heen terwijl we alle stops en opdrachten voor pokémon proberen te doen. Hier in het park liggen en zitten overal mensen in de schaduw en zon op het gras en het is bedrijvig, maar door de ruimte komt het niet druk over. Er hangt een erg gezellige sfeer.

Na het park en de vijver lopen we weer terug in de richting van ons hotel. We stoppen nog snel voor een raid en lopen dan door naar Bryggen (naast ons hotel) omdat ik nog even snel bij de kerstwinkel daar wil kijken. Je weet maar nooit of er een lief trolletje voor in de kerstboom te vinden is. Onderweg lach ik me nog rot. Even een kleine waarschuwing, de hierna volgende tekst is niet voor kinderoogjes geschikt hahaha We komen langs een bushalte en wat staat daar? Gewoon lijn 3 naar.. Sletten.. Ik lig dubbel! Want naast de bus naar Sletten, heb je dus ook gewoon de veerboot naar Beffen. Sorry, maar de tranen liepen me over de wangen hahaha

Voor de kerstwinkel moeten we in het eerste houten huis zijn; het Julehuset. Best bijzonder dat we hier zo naar boven kunnen klimmen over de trappen. Je weet dat alles gerestaureerd is, maar toch. Alles is kromgetrokken en geen vloer loopt recht. De trappen draaien en zijn scheef en het is best wel grappig om te zien allemaal. De kerstwinkel zelf heeft prijzen waar je bijna weer de 2 trappen naar beneden van valt. Dus daar beginnen we maar niet aan. Er was sowieso ook niet iets wat ik zo leuk vond dat ik het geld misschien toch ervoor ging neerleggen.

Tegen 6 uur zijn we weer terug in het hotel en na bijna 6 uur rondgebanjerd te hebben in Bergen is een beetje opfrissen wel wenselijk voor we gaan eten. Na het opfrissen gaan we weer naar beneden naar de lounge waar ons hapje voor vanavond opgediend wordt. Vandaag schaft de pot nachosoep met tortillachips, sour cream en kaas. Daarnaast weer diverse soorten brood, kaas, ham, salades en tomaatjes, komkommer en paprika en meloen. Als toetje was er broodpudding. Ik pak en bord en wil de soep opscheppen, maar zie natuurlijk tot mijn schrik dat ik een plat bord in plaats van een diep bord genomen heb. Lekker handig weer. Dan maar een klein beetje met wat chipjes, kaas en wat gebakken ei. De volgende rond doen we wel 2 scheppen soep. Het smaakt weer goed en met een glas water met een schijfje limoen en citroen is het weer een prima maaltijd. We zien af van de broodpudding en nemen de meloen als toetje en er gaat weer een kop cappuccino meer naar boven als we klaar zijn. We eten niet zoveel als gisteren want het vult behoorlijk en we zijn vandaag niet zo uitgehongerd als gisteren hahaha

Morgen moeten we helaas alweer vertrekken. Normaal zijn Kurt en ik niet echt van de steden, maar Bergen heeft ons wel gepakt. We balen dat we niet nog een dag langer geboekt hebben hier. Morgen gaan we weer verder Noorwegen in en gaan we door naar Ulvik waar we ook 2 nachten blijven. Dus morgen weer wat vroeger op en nog een laatste keer genieten van het buffet hier hihi Tot morgen!

  • 21 Juli 2018 - 18:35

    Marja:

    Jullie hebben zo te lezen van alles genoten in Bergen.

Tags: Bergen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Eveline

Actief sinds 16 Sept. 2009
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 201862

Voorgaande reizen:

17 Juli 2022 - 04 Augustus 2022

Ierland

14 Juli 2019 - 24 Juli 2019

Bath & Ilfracombe

14 Juli 2018 - 03 Augustus 2018

Noorwegen

16 Juli 2017 - 25 Juli 2017

Wales

29 Oktober 2016 - 04 November 2016

Lissabon & Sintra

16 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Paaseiland & Frans Polynesie

26 Maart 2016 - 01 April 2016

Cornwall

18 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Tour de Scotland

12 December 2014 - 10 Januari 2015

Overwinteren in Florida

30 Maart 2013 - 05 April 2013

Rome (op herhaling)

28 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Canterbury

14 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Bretagne

17 Juli 2011 - 24 Juli 2011

Praag

18 April 2011 - 22 April 2011

Bergbeklimmen

29 April 2010 - 08 Mei 2010

Bella Roma

18 September 2009 - 30 September 2009

New York aan de overkant van de oceaan

Landen bezocht: