Na zonneschijn ga je de mis(t) in - Reisverslag uit Rome, Italië van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu Na zonneschijn ga je de mis(t) in - Reisverslag uit Rome, Italië van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

Na zonneschijn ga je de mis(t) in

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline

02 Mei 2010 | Italië, Rome

Vanmorgen stond de wekker op 8 uur en dat beviel wel. Ik lag gisteren nog een tijdje wakker van het vuurwerk van primo maggio dat ze hier pas om half 12 de lucht in schieten (en er erg lang mee doorgaan en op een plek dat ik het niet kon zien en en en klaagzang etc) Maar goed, heb wel weer redelijk geslapen en m'n benen voelen iets minder vermoeid aan vandaag. Ze beginnen het heuvel op heuvel af geloop gewoon te raken. Vandaag gun ik ze overigens een klein beetje rust, de bus staat op de planning.

Nog even snel op inet kijken of er nog reacties zijn en het nieuws en andere mail en dan de douche in. Fingers crossed dat die het doet.. en zowaar, ik mag me redelijk warm douchen. Tegen dat ik gedouched ben (ff lekker wakker worden) is het toch alweer 9 uur, dus ik besluit mijn haar na het ontbijt te doen.

Vlug de trappen afgestormd (alle 8) richting ontbijt, alwaar mijn pasticces er niet waren vanmorgen. Grote teleurstelling alom zoals je je wel voor kunt stellen. Geen zoete broodjes voor Eveline.. snif! Dan maar boterham met smeerkaas, kop koffie (americano met scheutje melk) yoghurt en als ik bijna klaar ben met eten komen ze toch nog zoete croissantjes brengen! Hoera!! Nog maar een croissantje met een kop koffie en dan weer naar boven om mijn tas in te pakken. Ik had mijn flappie aan laten staan en zag dus dat dodie online was op msn, erg!! Dat schiet niet echt op in de morgen, blijf weer plakken. Chatverslaafd enzo. Mezelf uiteindelijk los weten te weken en richting station Termini gegaan om de bus te gaan pakken.

Ik had wel een beetje de zenuwen over de bus. Ik spreek te weinig italiaans om de weg te vragen en ik ben er inmiddels al wel achter dat de mensen hier (behalve in restaurants) bar weinig engels spreken. Dus ik zag het niet echt zitten om de buschauffeur te gaan vragen een seintje te geven als we bij Largo di Torre Argentina waren. Dat was echter voor later, eerst moest ik nog een kaartje zien te krijgen. Uiteraard loop ik aan de verkeerde kant langs de bushokjes, dus ik kom er pas later achter dat er gewoon automaten bij de bushokjes staan, als ik inmiddels al helemaal aan de andere kant van het station bij een kraampje een kaartje heb gekocht. Tja, ik ben ook gewoon blond hoor onder al die verf ;)

Gewapend met mijn 3 dagen kaartje ga ik op bus 40 staan wachten. Deze bus is de express bus en gaat me naar mijn bestemming brengen. Hij heeft maar een paar stops, dus dat moet lukken met ontcijferen waar ik ben. Eenmaal op de bus ben ik aangenaam verrast dat de bus gewoon overal stopt, dus geen probleem. Mijn halte is die na piazza venezia en ik weet inmiddels hoe dat er uitziet. Appeltje eitje dus en ik kom zonder problemen op mijn bestemming aan.

Het zonnetje schijnt lekker en ik ga onwillekeurig op zoek naar een zilveren stier (mijn italiaans is bagger, dat weten jullie) en ben een beetje verbaasd als ik ruines zie (nee niet over de ruines, die vind je hier op elke straathoek) en geen stier. Nu blijkt het zo te zijn dat torre geen stier (toro) is maar toren en dit zijn de ruines van onder andere de zilver toren. Logisch eigenlijk he. De ruines liggen nogal in de felle zon en je mag er ook niet echt dichtbij kijken dus ik loop door naar mijn bestemming nummer 1 voor vandaag; de Crypta Balbi.

Crypta Balbi is een soort archeologische playboy. Hier moet de gemiddelde archeoloog wel van zitten soppen op de stoel. Het is een opeenstapeling van bouwwerken vanaf de romeinse tijd tot ergens in de 18e eeuw. Het is bijna levende geschiedenis in een soort vianetta ijstaart die laagje voor laagje bekeken kan worden. Het begint met Teatro di Balbi van 13 voor Christus en wordt dan tot in de renaissance steeds weer overnieuw bebouwd. Overal in het museum zijn doorkijkjes en ik vind het wel indrukwekkend om metselwerk te zien uit 200 na christus, maar eigenlijk wil ik in de crypta zelf kijken en ik zie wel dat er een loopbrug is daar beneden, maar hoe kom je daar?? Dus na het hele museum uitgepluist te hebben, vraag ik toch maar aan het kassameisje of je ook naar beneden kan. Tuurlijk is haar antwoord, om 1 uur, over 5 mins dus. Kijk, dat noem ik timing, maar het staat alleen nergens aangegeven, zelfs niet in mijn Lonely Planet, dus hoe al die andere mensen het weten... Mij een raadsel, maar goed ik mag naar beneden!! Joehoe!!

Om klokslag 1 uur komt er een 3 woorden engels sprekende italiaanse dame om ons naar beneden te laten gaan en via een trappetje achter een goed afgesloten hekje dalen we af in de crypta (klinkt spannend toch? Was het ook wel ;) ) Ze wijst ons op de borden die er hangen, ingles!! Geeft niet mevrouw, ik heb mijn lonely planet :D Ik vind het een onwerkelijk gevoel om ergens te staan waar ze 1700 jaar geleden ook stonden. Ik heb dat gevoel veel hier in Rome, je loopt toch over en door dingen die er al honderden zo niet duizenden jaren staan. Ik heb een levendige fantasie en soms waan ik me gewoon in die tijd als je door een palazzo of villa loopt ergens tussen de hoopjes stenen. (nu niet gelijk bellen voor een spoed opname, alles verder nog goed hoor :p )

Verder gaat de tocht en hoe dieper we afdalen des te verder gaan we in de tijd, tot we in een soort waterkelders komen. Dit was een onderdeel van een aquaduct en onder deze overblijfselen ligt een stuk straat uit het jaar 13 voor christus en onze loopbrug gaat er dwars overheen. Sorry, maar ik ben echt in de wolken zo enthousiast. Het doet me denken aan de thermen in Nijmegen (als ik het goed heb mams) waar ik als klein meisje al met een mond opengezakt vol bewondering naar de bergen stenen stond te kijken. Met hetzelfde gevoel loop ik nu weer mijn ogen uit mn hoofd te staren.. Prachtig!! Helaas is het maar een klein stukje wat je kan zien, ze zijn nog druk bezig elke dag met uitgraven en veiligstellen. Ze gaan een gedeelte van het aquaduct reconstrueren, helaas gaat daardoor wel een stukje straat onder komen, maar er is zo veel. Als ik de volgende keer in Rome ben (ja ik weet nu al dat ik zeker terug ga komen) ga ik weer kijken hoe ver ze dan zijn.

Na Crypta Balbi staat het Pantheon op het programma. Ik zie alleen dat ik vlak in de buurt van iets leuks ben. Ik had in de lonely planet gezien dat er een erg schattige fontein moet zijn en die is om de hoek van crypta, dus ik loop er graag een blokje voor om. Inderdaad het is een heel erg lieve fontein (als je dat van een fontein kunt zeggen) Het is een fontein uit de 16e eeuw door Taddeo Landini waar 4 jongens voorzichtig een schildpadje omhoog in een grote kom doen. De schildpadjes zijn een toevoeging uit 1658 Bernini. Ik zal eens kijken of de foto gelukt is want deze beschrijving is wel erg onduidelijk.

Na deze fontein wandel ik door naar het Pantheon. Hierbij kan ik de kudde weer volgen, kan niet missen gewoon.. Tja, soms moet je meedoen met de menigte.

Het Pantheon is van buiten weinig indrukwekkend en je kan je geen voorstelling maken van wat er binnen allemaal te zien is. Tot je vanaf het plein het voorportaal binnenloopt en je allereerst de lichtbundel ziet die door de oculus valt. Het is zoals het in alle films en in alle boeken staat en dan nog zo veel mooier!! Het helpt ook dat er net een mis aan de gang is waarbij een koor nogal erg mooi aan het zingen is. Dit samen met de lichtval geeft een heel bijzondere sfeer en ik sta me een geruime tijd te vergapen. Helaas is het hier ook erg druk, dus tijd om door te gaan. Op naar Palazzo Altemps, het laatste museum dat ik kan doen met mijn kaartje.

Ik heb geen zin om te lopen waar de rest van de meute ook loopt, dus gewapend met mijn kaart besluit ik een dwaalactie te ondernemen en ik kom onderweg heel veel mooie steegjes tegen en eindig bij de Tiber. Nu naar links door de Via di Soldati en dan zou ik er moeten zijn, goh zowaar, het klopt.

Het museum herbergt een aantal ongelooflijk mooie beelden, friesen en sarcofagen. Nog mooier dan de beelden is het Palazzo zelf. Het is ingericht door kardinaal Ludovici, die zijn “contacten” gebruikte om overal ter wereld de mooiste kunstschatten vandaan te halen. Hij liet ze vervolgens opknappen door kunstenaartjes als Bernini en Algardi opknappen en stalde ze uit in zijn paleisje. Het helpt natuurlijk als je het neefje van de paus bent.. lol! Bijna elke kamer is voorzien van prachtige fresco's en er is een heuze kerk. Deze kerk zou niet onderdoen voor de gemiddelde kerk in een kleine stad. Tja, wie het breed heeft....

Na het Palazzo staat Piazza Navona op het schema en als ik naar buiten loop merk ik toch wat vreemds. Eerst kan ik het niet zo goed plaatsen, maar al snel besef ik dat het regent!! Ai, dat was niet de bedoeling :( Nou, ik ben een echte Nederlander en wij zijn niet van suiker, dus voorwaarts mars!! Dwars door de regen en over nu redelijk uitgestorven straten loop ik naar het piazza.

Op het piazza staan 3 fonteinen, maar de mooiste is helaas aan restauratie onderhevig en staat afgeschermd door grote houten schermen. Het is de fontana dei quattro fiumi (fontein van de 4 rivieren) en moet de (toen bekende) 4 werelddelen voorstellen. Erg jammer om deze niet in werking te zien.

Ondertussen is het steeds harder gaan regenen en ik begin toch een beetje te twijfelen, wat gaan we doen? Tja, je bent in Rome, en wat doe je als het regent? Dan ga je kerken bezoeken, en dat heb ik dan maar gedaan. In Rome vind je naast op elke straathoek een ruine toch zeker minstens 1 kerk. Voordeel van kerk zijn in Rome is dat je dan wel de mooiste wilt zijn, dus aan pracht en praal geen gebrek.

Ik weet niet meer in welke volgorde ik ze bekeken heb, ik ben gewoon rond gaan lopen en zo'n beetje alles bezocht wat er leuk uitzag of klonk in de lonely planet. Ik zal jullie een beschrijving van alle kerken besparen, want trust me, die is er, ze hebben allemaal wat bijzonders, dus wil je er echt wat over weten, google dan of lees het eens in m'n reisgids ;)

De volgende kerken hebben mij op bezoek gehad:

Chiesa di San Bartolomeo
Chiesa di Sant'Agnese in Agone
Chiesa di Sant'Ignazio di Loyala
Chiesa di Santa Maria Sopra Minerva

Met het Pantheon meegerekend 5 kerken vandaag, gaat goed :)

Na de laatste kerk ben ik het ook wel een beetje zat en het weer wordt er niet beter op. Ik struin nog wat winkeltjes af, maar winkelen omdat het buiten regent en eigenlijk is er niets leuks te vinden, gaat me ook niet goed af. Dus ik ga weer op weg naar de bus. Ik heb gelukkig meteen door waar de bussen vandaan vertrekken en geluk dat er binnen 2 mins nadat ik bij de (onoverdekte) bushalte sta, een bus aan komt. Helaas is deze wel propvol, maar hij gaat naar Termini, who cares?

Na nat geregend te zijn en de busrit, heb ik eigenlijk geen zin om op een koud winderig terrasje te gaan zitten eten, dus ik besluit weer naar de witte hen van gisteren te gaan. Vanavond eens geen pizza, maar bruschetta en torteloni met amandelen en pesto. Ernstig lekker en als toetje een kopje heerlijke espresso van het huis. Nu snel naar het hotel door de regen en dan lekker warm in mn kamertje mijn verslag tikken voor jullie.

Ik kom er alleen helaas achter dat de site eruit ligt (blijkbaar de hele dag al) Dus wanneer ik dit verslag erop zet moet ik even zien.

Morgen staat in ieder geval Via Appia Antica op de planning.

Trusten iedereen :w

  • 03 Mei 2010 - 11:10

    Spar:

    Klinkt allemaal erg gaaf :) Vooral die Crypta :)

  • 03 Mei 2010 - 17:30

    Marielle:

    wat zie jij weer een hoop zeg, hopen dat je niet teveel regen hebt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eveline

Actief sinds 16 Sept. 2009
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 202800

Voorgaande reizen:

17 Juli 2022 - 04 Augustus 2022

Ierland

14 Juli 2019 - 24 Juli 2019

Bath & Ilfracombe

14 Juli 2018 - 03 Augustus 2018

Noorwegen

16 Juli 2017 - 25 Juli 2017

Wales

29 Oktober 2016 - 04 November 2016

Lissabon & Sintra

16 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Paaseiland & Frans Polynesie

26 Maart 2016 - 01 April 2016

Cornwall

18 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Tour de Scotland

12 December 2014 - 10 Januari 2015

Overwinteren in Florida

30 Maart 2013 - 05 April 2013

Rome (op herhaling)

28 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Canterbury

14 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Bretagne

17 Juli 2011 - 24 Juli 2011

Praag

18 April 2011 - 22 April 2011

Bergbeklimmen

29 April 2010 - 08 Mei 2010

Bella Roma

18 September 2009 - 30 September 2009

New York aan de overkant van de oceaan

Landen bezocht: