Plan de campagne in de thermen - Reisverslag uit Rome, Italië van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu Plan de campagne in de thermen - Reisverslag uit Rome, Italië van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

Plan de campagne in de thermen

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline

01 Mei 2010 | Italië, Rome

Vandaag ga ik het proberen kort te houden. Heb niet heel veel gedaan, dus moet ik me gewoon ff inhouden voor wat tekst betreft ;)

Vanmorgen ging de wekker weer om 7:30 en ik dacht ik blijf nog heel ff liggen. Het volgende moment dat ik wakker werd, was het toch ineens 9 uur. Goh, toch vermoeider dan gedacht. Snel naar de douche gespurt, die op dit tijdstip blijkbaar wel functioneert. Snel wassen en doen, kleren aan en richting ontbijt, haren komen later wel. Voor het ontbijt had ik me niet druk hoeven maken. Je kunt tot een uur of kwart voor 10 binnen komen en je spullen pakken en dit buiten op het terras opeten. Ik was nog op tijd om binnen te zitten en snel wat gegeten dus. Daarna weer naar boven en mn haar gedaan.

Voor vandaag heb ik eigenlijk alleen de Terme di Diocleziano op het programma staan en ik zie wel wat er verder nog te ontdekken valt. Ik heb dan ook besloten dat ik eerst nog eens goed plan de campagne ga maken op het terras en daarna rustig mijn boeltje pak.

Ik ben wel verliefd op het terras hier. Het is er heerlijk rustig en er staan grote parasols, zodat het zelfs lekker koel is als de zon staat de branden. Ik heb een wishlist gemaakt van dingen die ik allemaal wil bezoeken. Nu alleen nog uitpuzzelen wanneer. Helaas geen verbinding op het terras dus naar de lobby (kamertje met stoelen, bank en een tv) om daar ff op inet te komen. Nog wat op msn gezeten en zo tegen 2 uur afgesloten en naar mn kamer gegaan. Daar vond ik nog een kaart van Rome met gebouwen en weet ik wat er nog allemaal op dus ook nog ff bekeken, maar denk dat ik een redelijke wishlist heb voor de komende week.

Zo rond half 3 rustig richting thermen gebanjerd. Ik heb hem door, je moet vooral niet druk doen of snel willen zijn. Je legt het af met de hitte hier. De luchtvochtigheid is hoog en het is een beetje benauwd. Alle ingredienten in combinatie met een zonnetje voor lekker plak weer.

De thermen liggen naast station Termini (niet terminale Bas het betekend gewoon eind(punt) ) en ik heb even moeite de ingang te vinden, maar ontdek daardoor wel een kerk die ik na de thermen wil gaan bezichtigen. De ingang ligt natuurlijk naast waar ik begonnen was, maar ik mag meteen doorlopen met mijn kaartje van gisteren. Toch handig, 1 keer 7 euro betalen en je kan 3 dagen lang naar 4 musea. Morgen staan de andere 2 op het programma.

De thermen stellen eigenlijk vrij weinig voor. In zoverre dat er van de baden niets meer over is. De tuin is er nog wel. Omringd door een overdekte zuilengalerij waar het heerlijk wandelen is. Ik plof in de schaduw op een muurtje tegen een zuil aan en pak mijn reisgids en schrijfboekje er weer bij. In een klein uurtje zalig bijkomen, werk ik mijn wishlist uit tot een heus aanvalsplan. Ik heb tot en met woensdag volgepland staan nu. Donderdag en vrijdag zijn nog vrij. Ik wil misschien nog naar Ostia en misschien dat ik dinsdag de rij bij het vaticaan te lang vind.

Na mijn aanvalsplan heb ik weer helemaal een goed gevoel. Nu ben ik echt op vakantie, alles ingepland (ja ik weet het, ik ben een ramp :p ) en met een gerust hart vervolg ik mijn slenterpartij door het museum en bewonder een berg sarcofagen en grafmonumenten. Er is ook nog een kerk te zien die ontworpen is door Michelangelo.

Ik had nog wel een heel erg handige move gedaan. Ik had een flesje gatorade achtig spul gekocht en daar wat van gedronken, weer dichtgedraaid en in mijn tas gedaan. Zo halverwege het museum voelde ik wat druppelen en dacht goh wat valt er hier toch water, het is toch droog? Ik naar het plafond kijken, nee niets hoor en loop weer verder en voel weer druppels. Nou je voelt hem wel aankomen he.. Dat flesje was dus gaan lekker. Mijn hele tas zat vol met roze naar aardbeien ruikende smurrie. Reisgids, zonnebril alles nat. Gelukkig had ik pakjes zakdoeken bij me, dus ter plekke alles drooggedept en gedaan en reisgids kan blijkbaar nat worden, want hij plakt niet eens aan elkaar. Hij is alleen mooi roze geworden op een paar plekjes hahaha

Na de thermen rustig doorgeslenterd richting kerk. Dit is de Chiesa Di Santa Maria Degli Angeli. De kerk is over de grote ontvangsthal van de oude thermen heengebouwd en bevat een plaque om de duizenden christelijk slaven te herdenken die aan de thermen moesten bouwen en daardoor stierven (hoe nobel van die katholieken lol) Het bevat een collectie voorwerpen en replica's van Gallilei's uitvindingen. De grootste attractie is toch wel de meridiaan waarop de tijd van het jaar en allerlei andere dingen afgelezen kan worden (sorry, m'n italiaans was wat roestig maar ik geloof dat het met sterrenbeelden en een maankalender te maken heeft)

Verder begon er om 6 uur net een mis en ik dacht ach waarom ook niet, je bent in Rome, in een kerk en er staat een man in een witte jurk iets te roepen.. What the heck lol Dus heb de mis maar bijgewoond. Ik heb 3 woorden verstaan, Gesu, amora en frater, come to think about it, Pater verstond ik ook nog. De mis is een soort vraag en antwoord spel tussen de (hmm geen idee wat het was) man in de witte jurk en een vrouwelijke persoon en de gemeente waarvoor ze staan te preken. Ik heb maar meegedaan met het opstaan en weer gaan zitten spelletje en ik denk dat ik ook de zegen ontvangen heb. Daarna nog een kaarsje gebrand en weer naar buiten gegaan omdat de kerk sloot.

Na nog een rondje om de Piazza Republica is het nu tijd om op zoek te gaan naar een restaurantje, maar goed, wie wat waar? Na wat rond gelopen te hebben, heb ik besloten dat ik mijn goede vriend de lonely planet gids laat beslissen en het was inderdaad een super restaurant. Heerlijke pizza (alweer) en een tiramisu bij La Gallina Bianca (de witte hen) waarvan het interieur een grote wit met blauwe boerderij voorstelt. Ik denk dat ik hier nog wel een keertje kom.

Net bij thuiskomst even in de spiegel gekeken en volgens mij ben ik wat verbrand in mn gezicht. Het is best wel rood, maar doet niet echt pijn. Zometeen wat aftersun en het zal wel loslopen.

Morgen staan de volgende dingen op het schema: Crypta Balbi, Palazzo Altemps, het Pantheon en Piazza Navona en ik ga de bus uitproberen, het is net te ver lopen naar deze plekjes.

Zo te zien is het me toch niet gelukt het kort te houden, sorry, ik tik te snel, of ik praat te veel...

Welterusten allemaal, of goeiemorgen en tot de volgende :w

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eveline

Actief sinds 16 Sept. 2009
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 202035

Voorgaande reizen:

17 Juli 2022 - 04 Augustus 2022

Ierland

14 Juli 2019 - 24 Juli 2019

Bath & Ilfracombe

14 Juli 2018 - 03 Augustus 2018

Noorwegen

16 Juli 2017 - 25 Juli 2017

Wales

29 Oktober 2016 - 04 November 2016

Lissabon & Sintra

16 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Paaseiland & Frans Polynesie

26 Maart 2016 - 01 April 2016

Cornwall

18 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Tour de Scotland

12 December 2014 - 10 Januari 2015

Overwinteren in Florida

30 Maart 2013 - 05 April 2013

Rome (op herhaling)

28 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Canterbury

14 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Bretagne

17 Juli 2011 - 24 Juli 2011

Praag

18 April 2011 - 22 April 2011

Bergbeklimmen

29 April 2010 - 08 Mei 2010

Bella Roma

18 September 2009 - 30 September 2009

New York aan de overkant van de oceaan

Landen bezocht: