Kalm aan en rap een beetje - Reisverslag uit Rome, Italië van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu Kalm aan en rap een beetje - Reisverslag uit Rome, Italië van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

Kalm aan en rap een beetje

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline

30 April 2010 | Italië, Rome

Vergeet alles wat ik gezegd heb over de douche.. In de middag mag hij dan prima zijn, maar een uur over het uitspoelen van je haar is wel erg lang. Ik had het graag onder de kraan gedaan, maar dat werkte ook niet. Ok, bij begin beginnen dus. Ik had m'n wekker op 7:30 gezet en was tot ongeveer kwart voor 8 blijven liggen. Nogal groggy verheugde ik me op een lekkere warme douche om wakker te worden. Met de heerlijke douche van gisteren in mijn gedachten ging ik naar mijn douchehokje. Ik draai aan de kranen en kokend heet water spuit me tegemoet. So far so good!! Ik draai er wat koud bij en ga lekker met oogjes dicht onder de douche staan om na een minuut verrast te worden door ijskoud water. Prima, kan gebeuren, even de boel aanpassen en er kwam weer warm water. Snel dan maar shampoo in m'n haar en met dat ik daarmee bezig ben wordt het water steeds minder tot er nog 3 druppels uitkomen en vervolgens helemaal niets meer. Kranen uit, overnieuw, niets, de kraan in de wasbak, niets.. Pfff, zeep in mn ogen en mn haar onder de shampoo, en nu? Blijven proberen en hopen dat er water komt. Na een minuut of 10 komt er weer water uit. Welliswaar koud, maar het is water. Ik begin met uitspoelen en het is ook weer weg dat water.. zucht!!! Weer wachten en ineens komt er gloepens heet water uit. Snel wat koud erbij en uitspoelen als een gek en de doucheschuim half half en net als het water weer foetsie is, ben ik ook klaar. Nou, dat moet morgen anders dus!!

Na snel m'n haar gedaan te hebben en aangekleed richting ontbijt gegaan. Volgens de recensies was het bagger en weinig, dus ik verwacht er weinig van. Ik wil gewoon een bakje koffie, dat zal er vast wel zijn. Groot is mijn verbazing dan ook als ik in een gezellig tuinhuis-achtig restaurantje kom, waar van alles ligt uitgestald. Ik ben laat, dus ik verwacht dat alles al leeggeplunderd was, maar alles is netjes aangevuld. Yoghurt, cereals, diverse zoete broodjes, allerlei jam en honing en chocopasta. Diverse soorten (smeer)kaas en vleeswaren en vers afgebakken broodjes. Koffie komt uit een automaat en is niet super en inderdaad de vruchtensapjes zijn ook aangelengd, maar smaken daarom niet minder. Ik plof neer met een pasticce een bak koffie en een bakje yoghurt. Nog een klein kersenkoekje en een puntje smeerkaas en een glas sinaasappeldrank en ik vind dat ik goed ontbeten heb. Misschien ben ik wel niet zo kieskeurig en snel tevreden, maar ik vind het prima.

Na het ontbijt m'n tas gepakt om boodschapjes te doen in de supermarkt hier om de hoek. De supermarkt is een beetje verwarrend en heeft veel dingen die ik niet ken, dus ik blijf er vrolijk een eindje plakken en ik verdwaal zelfs, maar na wat zoeken vind ik de kassa weer terug. Er zit een complete vismarkt, slagerij, kaasboer en bakkerij in de supermarkt en alles ziet en ruikt even goed. Zelfs de vis stinkt niet en ziet eruit alsof het net uit de zee omhooggehaald is. Ik was op zoek naar limonadesiroop, maar dat kennen ze hier niet geloof ik, dus maar een zakje ijsthee poeder meegenomen en wat andere zoetigheden zoals Pickups (!!!) en lekkere colasnoepjes met bruispoeder er in, yum!!

Na mijn shoppingtripje terug naar het hotel om op het terras eens uit te gaan zoeken wat ik allemaal ga doen in Rome. Ik had me eigenlijk voorgenomen om niet veel te gaan doen vandaag. Ik ben nog redelijk moe ook. De volgende keer neem ik eerst wel een dag vrij en dan op vakantie. Na wat gebladerd te hebben in m'n reisgidsen kom ik in de lonely planet city guide toch een mooie wandeling tegen en oh, verrassend, hij begint hier om de hoek... Hmm, interesting!! Ja hoor, ik ga toch wat doen, alleen zitten en rondhangen is aan mij toch niet besteed op vakantie. Dus naar boven, tas inpakken met de goede spullen en gaan!!

Nu is het toch even tijd om een korte les oversteken in Rome te geven. Als voetganger steek je over (indien mogelijk) op een zebrapad. Deze zebrapaden liggen echter altijd aan de kant waar je ze niet verwacht. In tegenstelling tot bij ons thuis waar ze aan alle kanten van een kruising een zebra zouden maken, hebben de meeste kruisingen hier er maar 2. Ik was er al achtergekomen dat ze dit lukraak gedaan hebben. Op weg naar het museum dacht ik dat ik er achter was. Alle straten links, maar nee, dan is de derde straat rechts.. uiteraard!! Verder is het niet zo dat je bij een zebra automatisch voorrang krijgt. Voorrang krijg je niet, voorrang neem je. Dat komt er op neer dat je bij een zebra aangekomen gaat even kijkt of er niet al een auto over je tenen rijdt en vervolgens vastberaden oversteekt. Niet stil blijven staan en vooral blijven lopen. Resultaat; iedereen stopt. Ze zijn het hier gewend om zo te rijden en je ziet hier toch veel toeristen compleet in paniek midden op een straat staan terwijl de vespa's ze om de oren zoemen. Tja, als jij daar stil wil blijven staan, dan moet je dat vooral zelf weten. Wel handig voor een foto trouwens hahaha Maar goed, mijn voorrang neem gewoonte van amsterdam komt goed van pas nu en ik heb dus geen enkel probleem met aan een overkant te geraken. Overigens geldt voor met verkeerslichten geregelde kruisingen dat je wacht tot het groen wordt, maar duurt dat te lang dan ook gewoon oversteken :')

Het zonnetje schijnt behoorlijk en onderweg naar het museum voel ik het al aardig branden op m'n armen. Ik heb de zonnebrand bij me en ga me in het museum wel even insmeren voor ik weer verder ga.

Eerst gaat de tocht naar Museo Nazionale Romano: Palazzo Massimo alle Terme. Voor de hele tocht staat 4 uur, maar goed als je als Eveline gaat en de eerste stop is een museum.. tja.. Ik ben om 12 uur begonnen en was om 15u klaar in het museum :$

Het is een erg mooi museum. Gevestigd in een oud palazzo (zoals de naam al doet vermoeden) Binnenin hebben ze alles heel modern afgewerkt. Grote glazen en de oude binnentuin is prachtig vormgegeven met sinaasappel en citroenboompjes in grote terracotta potten en diverse andere mediterrane planten. Er zijn een aantal highlights in dit museum en de gids raadt aan om daar langs te lopen en de rest een beetje te laten. Maar goed, tis mn eerste museum in Rome, dus ik kan het niet laten. Vol bewondering loop ik langs de honderden marmeren beelden, bustes en hoofden. De een nog fijner uitgehakt en gesneden dan de ander. Ik herken diverse ceasars en ontmoet er nieuwe. De dames hebben ingewikkelde haarstijlen die absoluut wonderbaarlijk zijn en prachtig uitkomen in het marmer. In een van de kamers staan de mooiste marmeren kunstschatten. Je loopt hier nietsvermoedend een donkere ruimte binnen en staat dan oog in oog met 2 prachtige griffioenen. Ze doen dienst als een onderstel voor een tafel waarvan het hout het niet overleefd heeft, maar oh mij god, wat zijn ze mooi. Ik kan niet anders dan hardop wow! Zeggen en iedereen met me die de ruimte binnenkomt. Heel verfijnd en prachtig beschildert, slachten ze met zn 2 een jong veulen. De doodsangst is van het veulen af te lezen en de wilde honger van de griffioenen waarbij hun neusgaten met dieprood zijn omrandt en de neusgaten van het veulen met zachtroze. Het is moeilijk om je los te rukken van dit beeld, maar er staan nog andere dingen in deze ruimte. Een tiental amphora's, die geen amphora's zijn. Men weet niet precies wat wel, maar ze zijn prachtig. Aan de andere kant staat een grote kom die dienstdeed als fontein. Het marmer is zo schitterend doorzichtig dat de lampen er zachtjes doorheen schijnen en binnenin rijden 3 nimfen op watermonsters. Elke nimf is met zoveel detail getekend in ingekleurd. Helaas is er nog maar 1 goed zichtbaar in kleur, de andere 2 zijn slechts nog de gravures. Buiten de ruimte lees ik dat de verf van edelstenen en andere mineralen gemaakt werd en dat er wel tot 20 kleuren gebruikt zijn voor de kunstwerken die binnen staan. Tja, vroeger konden ze toch wel wat :-)

Verder is er nog een ruimte waar zilverschatten liggen, prachtig gegraveerde kelken en schalen. Heel dun uitgehamerd en ingekrast en geslagen tot kunststukjes die je vandaag nog doen verwonderen. Er volgen nog tientallen beelden, mozaïeken, munten en sarcofagen. Als ik ze allemaal moet beschrijven ben ik morgen nog bezig lol! Laat me zo zeggen, ze waren best wel kunstzinnig bezig die romeinen.

Wat ik nog wel wil noemen is de fresco uit de villa Livia. Ze hebben de muren van de villa uitgehakt en hier neergezet. Het is een soort zomerkamer die half onder de grond gebouwd is zodat je er in de zomer koel kon zitten. De muren zijn beschildert alsof je in een tuin zit. Gewoonweg prachtig!! Bovendien passen ze met led verlichting de belichting zo aan dat de lichtinval steeds verandert zodat de kleuren van de fresco's op alle manieren goed uitkomen. In deze ruimte heb ik toch even op mijn gemak zitten kijken en er komt steeds een ander detail naar boven, kleine vogeltjes en beestjes, grapjes van de kunstenaar. Alles is even gedetailleerd en het moet er echt uitgezien hebben als zat je in een tuin. Verder zijn er op deze verdieping nog andere fresco's en mozaïeken uit de Villa Farnesina, uitgestald alsof je door het huis loopt. Heel bijzonder want je krijgt echt het gevoel hoe het huis in elkaar gezeten moet hebben.

Na dit museum begin ik het idee te krijgen dat ik misschien de wandeling een stukje in moet korten en ik kwam er ook achter dat ik mijn fototoestel vergeten ben. Ik stop nog wel even bij de Basilica di Santa Maria Maggiore. Deze kerk staat hier om de hoek en is een van de 4 kerken die onder pauselijk patriarchaat vallen. Het is tevens de grootste Maria kerk van de ongeveer 80 Maria kerken in Rome, heeft de hoogste beltoren en verkeert nog in haar oude staat zonder moderne aanpassingen (behalve de gloeilampen en lampjes ipv kaarsjes om te branden). De kerk staat op de top van de Esquilino heuvel en is gebouwd in 352 door paus Liberius nadat hij de door Maria voorspelde sneeuw in augustus zag. Bij binnenkomst bekruipt je toch weer dat gevoel dat de katholieken te rijk zijn en dat geld naar andere dingen gaat dan naar die het nodig hebben en snap ik weer waarom een beeldenstorm en waarom er een Maarten Luther opstond. De kerk is een ware schat. Het plafond is een verguld cassette plafond, overal hangen en liggen mozaieken en hangen prachtige schilderijen. Meerdere kleuren marmer zijn overal verwerkt en ik ga zeker nog eens terug met mijn fotocamera want dit valt niet te beschrijven, zo uitbundig.

Na de kerk is het tijd voor een ijsje en mijn fotocamera. Ik haal een ijsje bij de ijsbeer aan de overkant van mijn hotel. 2 ruime scheppen ijs in een bakje voor 2,50 valt me alleszins mee. In m'n hotel trek ik ook ff andere schoenen aan want ik verwacht niet dat ik lekker comfortabel op mn sandaaltjes kan klepperen en ik wil een beetje tempo maken. Even kijken hoe we de route het beste af kunnen snijden en we gaan weer. Met kaart in de hand loop ik dwars door Rome richting Trevi fontein.

Rome is op (minstens) 7 heuvels gebouwd en ik merk dat echt wel als ik de Via de Santa Maria Maggiore afloop. Het is heuvel op, heuvel af en ik denk dat ik me niet schuldig hoef te voelen dat ik fitness mis deze week. Door de zijstraatjes aan mijn linker hand zie ik al glimpen van het colosseum en diverse andere bezienswaardigheden die voor een andere dag op de planning staan. Via de Piazza Venezia met achter me de opgravingen (ook voor een volgende keer) en de capitoolse musea, ook al voor een andere keer. Na Piazza Venezia achter me te hebben gelaten, volg ik eigenlijk de mensen massa naar de trevi fontein. Hier is het echt druk, waar mijn hotel is, is het gezellig met wat mensen, maar hier waar toch de highlights zijn, struikel je over de mensen en aangekomen bij de fontein moet ik ff slikken. Uiteraard ben ik in staat om het beste plekje te veroveren, recht voor de fontein zonder dat er iemand voor moet opstaan en hier plof ik neer en geef m'n voeten even een welverdiende rustpauze. Er gaat een legende dat wanneer je een muntje over je schouder in de fontein gooit, je ooit zal terugkeren naar Rome, natuurlijk meteen gedaan ;)

Rome is geen straf, maar het is eigenlijk wel een stad die je met meer mensen moet doen. Waar NY echt geschikt was om alleen te bezichtigen, krijg ik hier vaak rare blikken dat ik alleen ergens iets eet en is het gewoon wat lastiger. Misschien ook omdat ik gewoon erg onder de indruk van de stad als geheel ben en ik dit wil delen. Oh, ja, dat doe ik natuurlijk via dit verslag, jullie zijn mijn slachtoffers :p

Na een half uurtje gezeten te hebben en genoten te hebben van alle toeristen die muntjes gooien en capriolen uithalen om dat dan ook op de foto te krijgen, vind ik het tijd om verder te gaan naar de Spaanse trappen. Die zijn niet zo heel erg ver lopen vanaf de trevi fontein. Aangekome bij de trappen vind ik ze toch wel tegenvallen. Ik had ze wat indrukwekkender verwacht. Er staan wel mooie bloemen in de grote potten en dat schijnt heel bijzonder te zijn en alleen in april te gebeuren (vraag me niet waarom ik heb het ook van horen zeggen) Ik maak een paar foto's en begin aan de klim naar boven. Het uitzicht is wel mooi van de verschillende niveaus. Boven aangekomen nog even staan genieten van het uitzicht, maar ik vond het wel mooi geweest en ben aan de terugweg begonnen. Weer een lange weg heuvel op en af en langs een paar mooie fonteintjes op de hoeken in huizen ingebouwd. Onderweg nog gestopt bij pizzeria Strega en daar een pizza gegeten. Niet voor herhaling vatbaar. Pizza was lekker, maar de bediening waardeloos. Alles duurde een eeuwigheid en heb 20 mins op de rekening moeten wachten. Dat gaat me toch echt te ver. Eigenlijk had ik nog zin in een kop koffie, maar geen zin om ergens op een terrasje te gaan zitten (ik was moe) dus als alternatief een ijsje gehaald bij de ijsbeer met koffie en chocolade smaken (3 scheppen voor 3 euro aha) en weer richting hotel gegaan waar ik rond 9 uur redelijk uitgeput en met nogal zere pootjes op mn bed ben geploft en getracht heb op inet te komen. Wat niet bijzonder denderend gelukt is, dus ik zit dit weer in de tuin te tikken ;)


  • 01 Mei 2010 - 11:42

    Sebastical:

    Hopelijk is het met het ontbijt niet zoals met de douche....

    :)

  • 01 Mei 2010 - 17:16

    Marja:

    Hoi wereld reiziger,

    Geweldig wat je allemaal ziet, lijkt me prachtig.
    O ja je onderkomen voor landgraaf ligt op je logeerbed in Kampen.
    En ik hoop de je morgen meer geluk hebt met je douche.

  • 02 Mei 2010 - 06:25

    Eveline:

    Helemaal super!! Hoef ik me daar ook niet meer druk om te maken. Dankjewel mam!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eveline

Actief sinds 16 Sept. 2009
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 202197

Voorgaande reizen:

17 Juli 2022 - 04 Augustus 2022

Ierland

14 Juli 2019 - 24 Juli 2019

Bath & Ilfracombe

14 Juli 2018 - 03 Augustus 2018

Noorwegen

16 Juli 2017 - 25 Juli 2017

Wales

29 Oktober 2016 - 04 November 2016

Lissabon & Sintra

16 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Paaseiland & Frans Polynesie

26 Maart 2016 - 01 April 2016

Cornwall

18 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Tour de Scotland

12 December 2014 - 10 Januari 2015

Overwinteren in Florida

30 Maart 2013 - 05 April 2013

Rome (op herhaling)

28 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Canterbury

14 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Bretagne

17 Juli 2011 - 24 Juli 2011

Praag

18 April 2011 - 22 April 2011

Bergbeklimmen

29 April 2010 - 08 Mei 2010

Bella Roma

18 September 2009 - 30 September 2009

New York aan de overkant van de oceaan

Landen bezocht: