Uitstapje naar Breukelen - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu Uitstapje naar Breukelen - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

Uitstapje naar Breukelen

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline

24 September 2009 | Verenigde Staten, New York

Vanmorgen wakker geworden zonder hoofdpijn gelukkig. Ik was er even bang voor, maar het was verdwenen. Dus kon er weer vol tegen aan vandaag :D En dat heb ik dan maar gedaan.

Lekker ontbeten samen met 2 meiden die vanuit Dubai 3 daagjes NY doen. Nja, de ene is aan het einde van een 4 maanden durende (kwijl) rondreis door europa en amerika en de ander is haar op komen zoeken. Sommige mensen hebben goede ideetjes hihi

Na het ontbijt de metro naar Brooklyn gepakt. Brooklyn heette in den beginne Breukelen. Je weet wel, vanwege die Nederlanders die hier aan land gegaan zijn en eigenlijk de boel hier op poten hebben gezet. Waren wij er niet geweest... Nja, dan was het vast iemand anders geweest lol

De rit naar Brooklyn is vrij lang, maar wel weer relaxed. Lekker zitten en van de mensen om me heen genieten. Mijn bestemming in Brooklyn is het Broolyn Museum of Art. Het museum is echt naast de metro halte, dus deze keer geen gezoek. Het is een imposant gebouw met een prachtige facade en fonteinen. Mooi plein er voor, het doet me een beetje aan centre pompidou denken in Parijs waar je ook op de trappen kunt zitten niksen.

Mijn toegangskaartje is een rood armbandje wat ik mezelf moet omplakken en het irriteert me mateloos het eerste half uur :( Het museum zelf is een oase van rust. Ruim opgezet en lekker rustig. Er zijn wel mensen, maar iedereen doet rustig, heerlijk. Dit is wel wat anders dan MoMa waar iedereen door elkaar liep te kakelen over hoe prachtig Picasso dat wel niet had neergeschilderd... zucht :s

Ik wandel wat rond beneden door de Afrikaanse kunstschatten en ga daarna boven beginnen op de 5e etage. Hier hebben ze iets unieks. Een toegankelijke opslagplaats. Een gedeelte van de collectie staat hier opgeslagen in grote glazen kasten met index nummers. Via terminals kun je de nummers opzoeken als je er meer over wilt weten. Er staat van alles, het is net een antiekwinkel waar je lekker kan snuffelen in kasten en lades en dat doen we dan ook maar. Ik vind vooral een stoel met leuning in de vorm van een huis en zitting als een grasveld erg mooi.

Op de 4e verdieping hebben ze dan iets waar het museum beroemd om is. Compleet ingerichte woonkamers en hele huizen waar je in kan kijken. Je loopt door de eeuwen heen door huizen en interieurs en door een soort glazen alkoven kun je er als het ware middenin staan. Ik vind het fascinerend. Vooral het huis van Jan Martense Schenk (een Nederlander die zich vestigde in Nieuw Amsterdam) is geweldig. Het is gered en opnieuw opgebouwd in het museum, helemaal compleet.

Waar de amerikanen zich verbazen over een bedstee en een kast hadden ze toen blijkbaar ook nog nooit van gehoord. Zo zijn er wel meer Nederlandse invloeden hier. (even een zijsprongetje, we lopen hier in NY op de stoop, stoep dus, geen sidewalk..)

Er is hier ook een tentoonstelling van feministische kunstenaressen, maar ik ben niet zo van de beeldende kunst op film. Het nut en de noodzaak van deze manier van uiten ontgaat mij een beetje.

Door naar de derde waar de Egyptische afdeling is. Helaas is een gedeelte afgesloten. Gebeurd me meer de afgelopen dagen trouwens dat musea van alles afsluiten wegens verbouwing of een nieuwe tentoonstelling, maar goed. Weinig mummies dus, eig maar eentje en niet een heel erg indrukwekkende. Als kind in groep 7, geloof ik, zijn we met mijn ouders eens naar een geweldig museum in Leiden geweest. Daar komt deze tentoonstelling niet overheen, maar het blijft toch altijd interessant om te zien.

Door naar de Aziatische kunst op de tweede verdodieping en ik ben door het museum. Echt een aanrader moet ik zeggen. Ik ga morgen nog naar het Met, maar deze was al een genot voor vandaag.

Het is nog maar 3 uur, dus ik kan nog wat doen en dat is de botanische tuin naast het museum. Even weer mijn NY pass laten "swipen" en ik ben weer binnen. Ik denk dat het zat te doen moet zijn om een botanisch tuintje in 3 uur te doen. Tja, dan heb je deze nog niet gezien, een klein beetje uit de kluiten gewassen, maar lekker rustig struinen is hier het devies. Hier geen kinderen of honden die worden uitgelaten, maar mensen die geboeid naar de planten lopen te kijken. En, helemaal geweldig, als het groen is of groeit of ook maar op een plant lijkt, dan heeft het een labeltje.

De Japanse hill and rock tuin is simpelweg geweldig. Zo mooi aangelegd. Ik heb aan de rand van de vijver in een prieeltje zitten genieten van deze prachtige tuin, en zitten vloeken op mijn gprs verbinding die zich blijkbaar weer eens vanzelf had ingeschakeld. Ik heb maar een klein beetje ruzie met mijn telefoon en een torenhoge rekening als ik thuis kom ben ik bang. Ik heb alle verbindingen uit staan en toch gaat dat kreng op gprs :( Thuis maar eens voor bellen.

Anyway, Japanse tuin.. Waterval, bruggetjes, prieeltjes, tempel, huis... alles even mooi en evenwichtig en perfect. Zucht... genieten dus :)
Al met al heb ik dus de 3 uur zat volgemaakt daar. Tropische kassen en weet ik veel wat ze er allemaal hebben.

De metro terug gepakt naar Manhattan en besloten dat ik naar Mars 2112 ging om te eten. Nou, ik ben er geweest en het was niet de moeite, maar dat weet ik dan nu ook weer. Het zal wel leuk zijn voor kinderen denk ik zo. Waar anders kun je je feestje vieren met je eigen prive marsmannetje om je te vermaken. (wat een piep baan heb je dan zeg xD)

Na Mars 2112 vond ik het nog niet genoeg voor vandaag, dus door naar het Empire State building. Ik vind de stad sowieso mooier 's avonds met alle lichtjes, dus dan is het uitzicht ook beter naar mijn smaak.

Zo rustig als het was bij on top of the rock, zo druk was het bij het empire state building. Weer de security checks, je zou de boel toch maar opblazen ofzo hihi en dan in de rij om in de lift te gaan naar boven. Ik heb de audio tour genomen en een souvernir kaart gekocht, was best de moeite. Heb weer een paar hele mooie foto's genomen en voor Erica, ik heb nu ook een foto van dat gebouw op de hoek. Het Flatiron gebouw, wat zo heel erg smal begint. Dat is trouwens de eerste officiele skyskraper van NY. Je leert nog eens wat :)

Na weggewaaid te zijn op empire state (geen wonder dat ze toch maar geen zappelins laten vliegen naar dit gebouw) nog even wezen snuffelen bij Macy's, maar die gingen sluiten, dus maar teruggelopen naar het hotel. Mijn voetjes waren weer behoorlijk moe. Ik had vandaag mijn crocs eens aangedaan om te kijken of dat verschil maakt en ik moet zeggen dat m'n voeten dan wel minder moe zijn, maar niet minder smerig. Oh mijn god wat is NY smerig zeg!!! Nja, net m'n voeten in bad gedaan en alles is weer schoon.

Volgens mij heb ik alles zo wel gehad, dus ik wens jullie allemaal een hele fijne (werk)dag en tot morgen maar weer. Morgen Guggenheim, het Met en misschien een standup comedy show.

De groetjes!!!


  • 26 September 2009 - 01:00

    Marja:

    hoi hoi die eveline,\
    fijn dat je weer fit bent en weer veel beleeft .
    even een tijdje afwezig geweest vanwege oma borne.wat jammer dat ik je crocs niet kun reinigen, hihihih..

  • 26 September 2009 - 03:34

    Eveline:

    Ik hou ze wel onder de kraan (a) Wat is er met oma? Erger geworden?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

Eveline

Actief sinds 16 Sept. 2009
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 202190

Voorgaande reizen:

17 Juli 2022 - 04 Augustus 2022

Ierland

14 Juli 2019 - 24 Juli 2019

Bath & Ilfracombe

14 Juli 2018 - 03 Augustus 2018

Noorwegen

16 Juli 2017 - 25 Juli 2017

Wales

29 Oktober 2016 - 04 November 2016

Lissabon & Sintra

16 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Paaseiland & Frans Polynesie

26 Maart 2016 - 01 April 2016

Cornwall

18 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Tour de Scotland

12 December 2014 - 10 Januari 2015

Overwinteren in Florida

30 Maart 2013 - 05 April 2013

Rome (op herhaling)

28 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Canterbury

14 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Bretagne

17 Juli 2011 - 24 Juli 2011

Praag

18 April 2011 - 22 April 2011

Bergbeklimmen

29 April 2010 - 08 Mei 2010

Bella Roma

18 September 2009 - 30 September 2009

New York aan de overkant van de oceaan

Landen bezocht: