dwars door de tijd de wereld rond in 1 dag - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu dwars door de tijd de wereld rond in 1 dag - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

dwars door de tijd de wereld rond in 1 dag

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline

20 September 2009 | Verenigde Staten, New York

Natuurlijk was ik gisteren iets vergeten te kopen. Echt zooo stom van mezelf. Ik had er dan ook vanmorgen heeel erg vroeg meteen profijt van. Ja, ik was de oordingetjes vergeten te kopen. Ik slaap aan de straatkant van het hotel en dat kan op sommige tijden nogal wat lawaai geven. Vooral als er een of andere mongool om half 5 in de ochtend zijn hummer op de stoep parkeert, de deur open gooit en al hiphoppend (of god mag weten wat voor takke herrie het was) een kwartier staat te ronken. Ik heb sterk overwogen om het raam open te schuiven en hem een piece of my mind te geven. Maar dit is New York. En zoals ik gisteren al met de allervriendelijkste Almere-vriend-hebbende Amerikanen had besproken. Hier heeft iedereen tegenwoordig een wapen en Mind Your Own Business is het beste. Gelukkig heeft het hotel ook nog bewaking hihi en die heeft "vriendelijk" gevraagd om te vertrekken en een aantal minuten later was het dan toch weer rustig, maar mijn nachtrust was serieus verpest weer. Weer een vermoeid dagje dus.

Heb nog tot half 8 geslapen en dan nog lekker even in bed blijven liggen (dat bed ligt echt lekker hihi) wat op inet gekeken en gechat en dan gaan douchen. Lekker langzaam aan gedaan, hoefde niet echt te haasten. Mijn bestemming voor vandaag the American Museum of Natural History opent pas om 10 uur en is maar een klein stukje met de metro.

Rond half 10 gaan ontbijten. Deze keer de bagel ff in de broodrooster gedaan en ow dat is toch zo veel beter. Het is wel flink wat drukker om die tijd dan om half 8 hahaha

Nog even naar boven om mijn spullen in te pakken en dan naar het museum. Bij aankomst op de kamer waren ze net bezig om schoon te maken. Weer Indiërs (denk ik) dus ik heb het maar ff gevraagd en wat bleek, ja hoor, het waren echten lol Net koud 3 maandjes in het land en ze komen uit de staat Gujarat (waar Bhavesh ook vandaan komt) dus gezellig met handen en voeten een babbeltje gemaakt. Zijn vrouw werd er ook bijgehaald en daar ook even aan voorgesteld. Na wat vriendelijkheden en een enorme taalbarriere en de nodige Namastees dan maar op pad gegaan.

De metro is hier ongeveer 200 meter vandaan, Dus Ook Dat Is Erg kort lopen. Even een kleine uitleg over de metro hier. Er zijn 2 soorten treinen hier, de local trains en de express trains. Express trains stoppen ongeveer elke 5e station en bepaalde specials. Local trains stoppen op elk station op de route. Je moet dus goed kijken welke halte je moet hebben en welke trein daar stopt. Vandaag moest ik op 81st street er uit. Dat bleek een halte te zijn voor de express, dus die maar gepakt. Ging helemaal lekker, lekker snel, rustig en vooral heel snel voorbij 81st street :o Ahum, ok, geen paniek, we stappen bij de volgende halte wel uit en nemen de eerste trein weer terug.. 10 haltes later stopt dat ding eindelijk en wat bleek, op zondag stopt hij niet aan de Central Park West side pffff Zet er dan ff bij... zucht... Maar goed, vanaf 107th street ofzo, de local teruggepakt naar 81st en daar netjes uitgestapt.

Eenmaal buiten staat er netjes aangegeven dat het museum daar is, en ik zie het ook, maar waar de ingang is??? Blijkbaar ben ik te vroeg, er is alleen een beneden ingang open en na ff gezocht te hebben kom ik daar aan. Het is inmiddels 10:38 (Je ziet, je kunt veel doen hier in NY binnen een half uurtje) Het is trouwens wel heerlijk om in Central Park te lopen. Prachtige paden en mooie omgeving. Hele families aan de wandel en alles even gemoedelijk. Ik snap dat je hier je dag kunt door brengen, geen probleem :) Boek mee en je vermaakt je prima :)

Ik krijg een kaartje en ik krijg de kriebels, 5 verdiepingen vol met dingen omg, ik krijg een Pergamom Museum Dejavu (heb eens helemaal overkilled in een museum in Berlijn gestaan, van nu echt er uit want anders ga ik flippen)

Vol goede moed begin ik aan mijn tocht langs het ontstaan van de melkweg, het heelal, planeten, sterren en een enorme meteoriet. Alles mag aangeraakt worden. Er zijn diverse scheikundige proefjes om te doen en een aantal studenten staan handson displays uit te leggen. Bijvoorbeeld dat marshmellows in een vacuum uitzetten ipv inkrimpen. Verschil in luchtdruk en daarom groter. Heel boeiend allemaal.

Na het heelal is het tijd voor dieren in Noord Amerika en nu begin ik het museum pas echt te waarderen. In dit museum maken ze gebruik van diorama's. Prachtige kijkkasten met daarin de dieren opgesteld in hun natuurlijke leefomgeving. En dan niet een stuk of 5 van die vitrines, nee honderden door het hele museum heen. De een nog mooier dan de andere. Ik heb echt lopen genieten van hoe het er uit ziet. Ik wist niet dat elanden zo groot zijn. Prachtig geplaatste wolven, alsof ze zo uit hun bos komen lopen. Sneeuwvossen die een sneeuwhaas onder een struik besluipen, te veel om op te noemen en echt prachtig (dat had ik al gezegd volgens mij)

Lopen lopen lopen, lezen lezen lezen en alles opnemen en rondkijken en omg wat doen m'n voeten weer pijn. Inmiddels aangekomen in een zaal waar ze zeedieren diorama's hebben en een levensgrote walvis hebben opgehangen, hebben ze een filmpje, met nog belangrijker, bankjes, plof zit en rust, even bijkomen.

Door naar de biodiversity, native americans, africans, asians, indians of south america, the pacific en en en overkill lurking around the corner. Had ik niet zo optimistisch gezegd dat ik meerdere musea per dag kan doen. Misschien met een europees museum, maar dit is echt te groot...

De prachtige hoofd ingang is trouwens nog wel het vermelden waard. Onder een prachtig casette plafond staan een aantal skeletten opgesteld van dino's die over de binnenkomende bezoekers uit torenen. Je voelt je door de ruimte, de skeletten en de geweldige schilderingen meteen klein en geimponeerd. Heerlijk weer :)

5 uur later kom ik dan eindelijk aan bij de tentoonstelling waar ik heel erg in geinteresseerd ben. De dinosauriërs. Een hele verdieping opgezet volgens de vertakkingen van de evolutie van levende wezens. Complimenten voor de keuze van deze manier van weergeven, geeft weer een extra dimensie. Je loopt van goh hier krijgen ze kaken naar hey, hier krijgen ze poten naar hier leggen ze eieren. En alles weer even mooi neergezet. Echt een museum om van te genieten. Ze hebben ook niets verfraaid. Dingen zijn zoals ze zijn. Dino's zijn skeletten, er staat letterlijk bij dat men niet weet hoe ze er uit zagen en wat voor huid ze hadden, dus ook geen interpretaties. Ik hou er wel van dat je de feiten ziet.

Na de dino's ben ik door het museum heen en daal ik af naar de museum shop, waar ik niets van mijn gading kan vinden helaas. Het enige wat ik wel leuk vind zijn de biospheres. Zelfregulerende biotoopjes met kleine garnaaltjes en plantjes in een afgesloten glazen bol. Ze hoeven alleen wat zonlicht. Maar goed, die kan ik in Nederland ook wel krijgen en ben bang dat ze het vliegtuig niet goed gaan overleven. Dus maar naar de uitgang.

Ik loop inmiddels weer te zwalken op m'n benen. Ruim 6 uur museum gaat je niet in de koude kleren zitten en ik besluit dus op de trappen voor het museum nog even van het zonnetje en de mensen te gaan genieten. Vooral de mensen zijn leuk om naar te kijken hier in New York. Er loopt echt van alles rond hier :) Na een tijdje waren m'n voeten wel weer lopenswaardig en mijn flesje water leeg, dus maar met de metro ergens anders heen. Besloten naar Columbus Circle te gaan en daar ff rond te neuzen.

Vanaf Columbus over 8th ave teruggelopen naar het hotel (van 59th st naar 42nd st)Onderweg kwam ik nog een cold stone creamery tegen. Marjolein had me daar van verteld. Blijkbaar bij Oprah geweest ofzo en dat had ze gezien. Ze schijnen daar op koude stenen je ijs te mengen. Klinkt interessant dus maar eens kijken en ik had wel zin in een ijsje.

Nou het werd een heel erg lekker ijsje en ben blij dat ik een kleintje gekozen had. Dat is bij ons al een reuze bak hahah. Ik had iets met cookie en cake en chocolade. Alles werd op een enorm koude marmeren plaat gelegd en dan vervolgens door elkaar gemixed waar je bij staat en in een bakje geveegd. Nou Ben & Jerry's eat your heart out, dit is pas een lekker ijsje, omg yuuuum Sorry Marry, maar dit krijg ik niet mee in het vliegtuig ;)

Besloten om niet meer naar buiten te gaan vandaag. Nog even snel naar de supermarkt gegaan voor brood voor morgen en wat snackjes voor in de magnetron. Uiteindelijk alleen een soepje gegeten, niet echt heel erg veel trek.

Onderweg naar de supermarkt begon er ineens iemand luid te zingen op de hoek van de straat. Dat deed me denken aan nog wat anders, dus ik heb ook maar oordopjes gehaald hihi Dus als het goed is, slaap ik deze nacht eens helemaal door.

Vanavond mijn pootjes rust gegeven en een avondje cold case en special victims unit gedaan. Het leek wel een zaterdag avond crime night hahaha Maar wel relaxed.

Morgens staan libby en ellis island op het programma. Vroeg m'n nest uit weer, maar zal wel lukken :)

Tot morgen!!

  • 22 September 2009 - 07:00

    Sebastical:

    Ik meen me te herinneren dat ook in kleinere Europese (vesting)musea de tijd te kort is.... ;-)

    Nog in het Friends-cafe geweest bij Central Parc?

  • 27 September 2009 - 08:39

    Marjolein:

    told you so!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

Eveline

Actief sinds 16 Sept. 2009
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 201936

Voorgaande reizen:

17 Juli 2022 - 04 Augustus 2022

Ierland

14 Juli 2019 - 24 Juli 2019

Bath & Ilfracombe

14 Juli 2018 - 03 Augustus 2018

Noorwegen

16 Juli 2017 - 25 Juli 2017

Wales

29 Oktober 2016 - 04 November 2016

Lissabon & Sintra

16 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Paaseiland & Frans Polynesie

26 Maart 2016 - 01 April 2016

Cornwall

18 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Tour de Scotland

12 December 2014 - 10 Januari 2015

Overwinteren in Florida

30 Maart 2013 - 05 April 2013

Rome (op herhaling)

28 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Canterbury

14 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Bretagne

17 Juli 2011 - 24 Juli 2011

Praag

18 April 2011 - 22 April 2011

Bergbeklimmen

29 April 2010 - 08 Mei 2010

Bella Roma

18 September 2009 - 30 September 2009

New York aan de overkant van de oceaan

Landen bezocht: