Rondje Skye - Reisverslag uit Portree, Verenigd Koninkrijk van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu Rondje Skye - Reisverslag uit Portree, Verenigd Koninkrijk van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

Rondje Skye

Blijf op de hoogte en volg Eveline

26 Juli 2015 | Verenigd Koninkrijk, Portree

Om half 8 loopt de wekker weer af en doen we een poging wakker te worden. Om 8 uur worden we aan het ontbijt verwacht, dus maar opstarten en aankleden. Ik paradeer even heen en weer in de bijgeleverde wafelkatoenen badjas en doe een kattenwasje met een van de Egyptisch katoenen doekjes. Douchen doen we wel na het ontbijt. Als we de ontbijtruimte binnen komen, zitten de andere gasten er allemaal al en ik voel me een beetje opgelaten met mijn ongewassen kop. Ik moet er even aan wennen dat we daar zo met zijn allen moeten zitten en het werkt ook niet mee dat er naast ons een stel Nederlanders zit die we absoluut niet sympatiek vinden.

Het ontbijt hebben we gisteravond al doorgegeven en bestaat vandaag uit vers rood fruit voor Kurt, havermout pap (zonder zout op speciaal verzoek!) voor mij. De volgende gang is roerei met zalm voor Kurt en havermoutkoekjes (typisch Schotse ronde crackers/koekjes) met een selectie kazen voor mij. De zalm hier is erg lekker volgens Kurt en de pap smaakt me ook erg goed. De kaasjes zijn ook heerlijk. Er is jonge en oude cheddar, brie en 2 kaasjes met vruchten. De ene is met abrikozen en de ander is met een rood vruchtje waarvan ik denk dat het cranberries zijn. Er zijn hier nog veel andere dingen te krijgen zoals cereals, yoghurtjes, croissants en broodjes en op elke tafel staat jam van hier op Skye. Erg lekker en luxe ontbijt dus.

Na het ontbijt ontdek ik het enige minpuntje hier. De douche is wat te laag en het bad loopt net te schuin om goed onder de douche te kunnen staan. Volgens Kurt is het andere minpunt dat het zo'n eind lopen is naar het toilet steeds. Geeft wel aan hoe ruim het hier is haha De douche is verder prima te doen en je daarna afdrogen met handdoeken die meer op tapijten lijken voelt ook erg decadent. Alles is van Egyptisch katoen. De toiletatrikelen zijn van de Scottish Fine Soaps en het voelt allemaal gewoon heel fijn en luxe aan.

Het is dan ook erg lastig om te vertrekken voor een dagje rondrijden op Skye, maar we vertrekken rond een uur of 11 dan toch. Wederom een lekker zonnetje en een stralende dag. Het weer zit echt mee, ik kan het niet vaak genoeg zeggen!

Eerste halte is Portree waar we de gekleurde huisjes aan de haven gaan bekijken. Vervolgens doen we ons best om het beste plekje te vinden voor een foto van the Old man of Storr. Een uitstekende rotspilaar aan het uiteinde van een bergkam. Hij staat daar alleen en aangezien de bergkam Storr heet, werd dit de Old man of Storr.

Vanaf dit punt slingert de weg helemaal langs de kust en het noorden van het schiereiland Trotternish. We stoppen bij een parkeerplaats waar een mooi uitkijkpunt is en met een korte wandeling we ook nog getrakteerd worden op Lealt Falls en een verlaten kiezelgoerverwerkerij. Ik heb er net ook even wikipedia op na moeten slaan, maar het komt er op neer dat het een industreel zeer gewild organisch stofje is dat niet veel te krijgen is.

We maken wat foto's en worden weer gek van de Japanners. Het is lastig kiezen wie het meest irritant en asociaal is, de Fransman of de Japanner. Beide gunnen je je plek op de weg niet, gaan altijd voor je staan als je een foto wilt maken en maken dan meteen maar een fotoreportage van de hele familie in 10 poses en van beide is het Engels abominabel. Maar goed, om de Japanners heen toch foto's kunnen maken en van het uitzicht kunnen genieten. Er is niet eens een Japanner gesneuveld bij die manoeuvres ;)

Next stop: Kilt Rock! Dit is een formatie uit basalt waarbij de staven basalt de plooien van een kilt moeten voorstellen. Ook hier hebben ze weer een buslading mensen afgezet en is het dringen om een plekje te vinden, maar uiteindelijk lukt het wel en hebben we een paar mooie plaatjes getrokken.

Helaas zitten we nu achter een rode VW Transporter bus die gewoon niet vooruit te branden is. Ik denk dat als ik een sprintje getrokken had, ik de bus bij zou hebben gehouden. Je mag daar op die wegen 96 en gemiddeld halen we amper 40. Tenenkrommend! Het kost ook zoveel tijd! We kunnen nergens inhalen en deze beste mensen hebben ook maling aan alle borden die we passeren met de mededeling dat je sneller verkeer de kans moet bieden om in te halen.

Uitindelijk maken we een korte stop bij Duntulm Castle, of wat er nog van over is. De vorige keer dat ik hier was (minstens 10 jaar geleden) stond er nog meer overeind. Ik denk dat er het een en ander inmiddels in de afgrond is gestort. We grappen nog dat we nu binnen no time weer achter de rode bus zullen zitten, maar het valt gelukkig mee.

We vervolgen onze weg weer langs de kust en stoppen even bij het Skye Croft Museum omdat daar een toilet is :D Het museum is gesloten, dus dat had toch geen succes geweest. Crofts zijn overigens de traditionele huisjes die hier op Skye stonden. Lage rechthoekige stenen huizen met een rieten dak. Al het houtwerk werd er gemaakt van hout dat was aangespoeld. Skye heeft namelijk nauwelijks bomen. De mensen stoken hier ook op turf in plaats van hout en die turf wordt nog altijd gestoken hier.

We rijden door naar Uig dat we van bovenaf zien liggen. Hiervandaan vertrekken er veerboten naar de verschillende eilanden in de omgeving. Na Uig zijn we eigenlijk klaar met onze rondrit en kijken we wat we verder nog kunnen doen. Het is zondag, dus de Talisker stokerij is helaas gesloten. We besluiten dus nog een stuk van een rondrit te doen voor zover we komen en rijden in de richting van Waternish. Dit schiereiland ligt aan de andere kant van Loch Snizort. Onze B&B kijkt uit over Loch Snizort en nu zien we dus ook de andere kant.

Deze kant van Skye is toch een stuk minder dicht bewoond en voelt wat desolater aan. Als eerste volgen we een smalle weg naar Stein. De wegen zijn hier ook weer wat uitdagender en werken met passeerplekken. Kurt gaat een bedankt handje maken om te verkopen hier. Je krijgt een lamme hand van het hand opsteken bij elke auto en passeerplek. We denken dat de meeste bejaarden daar best wel eens baat bij kunnen hebben aangezien ze te beroerd zijn om hun poot of vinger op te steken.

Na Stein rijden we terug en gaan richting Dunvegan waar we een kasteel gaan bezoeken. We hebben er geen idee van wat we ons erbij voor moeten stellen aangezien hier op Skye alle kastelen ruines zijn of half vervallen. Het blijkt een best wel aardig kasteel te zijn met prachtige tuinen. We zijn hier dan ook zo een paar uur zoet met het wandelen door de watertuin met watervallen, de bostuin door het bos, de ommuurde tuin, de ronde tuin, etc en daarna nog het kasteel. In dit kasteel zou Bonnie Prince Charlie ondergedoken hebben gezeten na de slag bij Culloden. Het kasteel is al ruim 800 jaar in het bezit van en bewoond door de Clan MacLeod.

We hadden nog gehoopt op een vers roomijsje dat verkocht werd bij de ingang, maar tegen dat wij daar weer zijn, is de ijskar uitverkocht :( Dus maar weer terug in de auto en verder rijden. Kurt gaat nog op fotojacht naar zeehonden. Er moeten erg veel zeehonden in Loch Dunvegan zijn en we zagen er al een paar zwemmen toen we op het kasteel stonden.

Na deze jacht gaat onze rondrit verder. We hebben alleen geen tijd meer om alles te doen, dus kiezen we nog iets uit wat ons het leukste lijkt en dit is Neist Point. De rit gaat nu echt door een onontgonnen gebied. De weg zelf is nog maar een smal weggetje en de huizen staan ver uit elkaar en het zijn er maar weinig. Het laatste stuk weg is zelfs zo uitdagend dat de Belg voor ons aan de kant gaat en Kurt voorop laat rijden. De klimmetjes in de weg zijn zo stijl en de weg daarachter ligt zo diep dat we vaak pas bovenaan gekomen zien waar de weg naar toe gaat. Maar goed, het is eigenlijk gewoon heel erg gaaf om hier te rijden en de omgeving is ook mooi.

Neist Point is echt het meest westelijke einde van Skye. Hier is het net alsof het land "afgeknapt is" in steile kliffen en er loopt een heel steil pad naar beneden waar je uiteindelijk op een landtong terecht komt waar een vuurtoren staat en een B&B en cottages. Ik moet er niet aan denken dat ik daar met mijn koffer naar toe had moeten slepen! We zien het even niet meer zitten om deze wandeling te doen en gezien de uitgeputte mensen die bovenaan de trap komen, is dat misschien maar beter ook.

Vanaf hier rijden we weer terug naar onze heerlijke kamer in de Cruinn Bheinn om nog lekker te genieten van het uitzicht. Helaas is het net gaan regenen, dus het uitzicht wordt een beetje verprutst door druppels, maar alsnog is dit echt een hele fijne plek om te zijn!

Morgen rijden we door naar Poolewe en verblijven we daar 2 nachten in het Poolewe Hotel. Voor nu nog even genieten hier en dan lekker slapen en morgen helaas hier vertrekken :(