Nieuwe oude dingen - Reisverslag uit Rome, Italië van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu Nieuwe oude dingen - Reisverslag uit Rome, Italië van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

Nieuwe oude dingen

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline

31 Maart 2013 | Italië, Rome

ONS TOILET HEEFT KONTVERWARMING!!! Ok, dat was de belangrijkste huishoudelijke mededeling voor vandaag. Nee, maar even serieus, op de een of andere manier wordt de wc verwarmt. Hij heeft ook een bidet functie, maar dat is er een waar we nou net niet op zaten te wachten haha. Verder heeft ons badkamertje een ieniemini douchecabine met 2 scheefhangende schuifpaneeltjes die, als je hard genoeg trekt, toch redelijk sluiten. De douche is prima, lekker warm. Tot zo ver de huishoudelijke toelichtingen. Door naar het verhaal voor vandaag.

De wekker staat op 8 uur. We waren gisteren wel erg gaar en een beetje uitslapen is ook wel lekker. Rond kwart voor 8 staat er helaas iets te piepen op het plein waar we wakker van worden. Het bed ligt op zich wel lekker en we blijven toch nog even liggen. Alles is open tot 7 uur vanavond, dus geen haast.

Kurt wil zich nog even onder handen nemen met de tondeuse en gaat op zoek naar een stopcontact in de badkamer. Leek ons toch logisch, de mensen van het hotel vinden van niet. Het eindigt ermee dat hij in een hoekje met de prullenbak onder de kin zich staat te scheren. Beetje lullig, maar het resulteert in de minste rondspringende baardharen.

In dit hotel is het water van de douche wel warm en de waterdruk is perfect, dus de douche is lekker wakker worden. Enige jammere is wel de beperkte ruimte. Voorover buigen is er niet bij en je moet uitkijken met je ellebogen en de gammele douchedeurtjes, maar verder prima te doen.

Na de douche is het tijd voor het ontbijt. We krijgen een lekkere cappuccino en kunnen kiezen uit broodjes en diverse zoetigheden en hartig beleg. Goed verzorgd. Vooral de Hero jam vond ik toch goed gekozen. Het hele assortiment ligt er uitgestald. Ik ga voor een yoghurtje met kersensmaak, een klein bolletje met rauwe ham en emmentaler en een zoet croissantje. Het bolletje is wel weer wat droog, maar dat is de Romeinse manier van broodjes bakken waarschijnlijk. We nemen nog wat voorverpakte biscuitjes en plakjes kaas mee als snackje voor onderweg.

Na het ontbijt pakken we onze tas en gaan we op weg naar metrostation Repubblica om de metro naar eerst Termini en vervolgens Colosseo te pakken. Het is flink druk in de metro en als we bij het colosseum uitstappen is het een ware zee van mensen. Het is zondag en de weg is verkeersvrij gemaakt, wat wel erg prettig is. We gaan als eerste naar het Forum Romanum.

Aangekomen staat er best een rij te wachten, maar niet zo'n lange rij dat we geen zin meer hebben. We sluiten aan en wachten ongeveer een kwartier voordat we aan de beurt zijn. Bij het loket komen we er achter waarom het zo lang duurt. Het zijn niet de mensen die zo traag zijn, het zijn de dames achter de kassa. Zelfs als je helemaal weet wat je wilt hebben, krijg je toch alsnog een uitgebreide uitleg van alle opties en mogelijkheden. Wij gaan voor 2 kaartjes en de videoguide.

We wurmen ons een weg door de begeleide groepen heen naar het forum en beginnen onze rondwandeling. Ik heb dit de vorige keer niet gedaan, dus ik ga wat nieuws doen. Het is meteen al heel indrukwekkend om tussen al die ruines te lopen. Alles is enorm en het moet in de tijd dat alles nog intact was echt propvol gebouwd zijn en mindblowing zijn om die gebouwen te zien.

Het forum romanum was het epicentrum van het oude Romeinse rijk. Zowel, politiek, juridisch als godsdienstig Rome kwam hier aan zijn trekken. Onze eerste stop is de basilica Aemilia.

Voor veel mensen zal het forum romanum een enorme opeenstapeling van brokken marmer en andere soorten steen zijn. Enige inbeeldingsvermogen is dus ook wel vereist. Wij hebben een videoguide waar 3D reconstructies getoond worden van waar we naar kijken en dat is zo af en toe best nodig. De basilica is verdwenen en alleen het grondplan is nog over. Op zich ook al genoeg om je een voorstelling te maken. Het gebouw was zo'n 100 meter lang en, in tegenstelling tot een huidige basiliek, was het een marktplaats en beursgebouw. Basilica was de naam voor verzamelgebouwen, gebouwen waar meerdere activiteiten plaats vonden. Het was onder andere de plaats waar de vrede onderhandeld werd na de Sabijnse maagden roof.

De Sabijnse maagdenroof speelde zich af ten tijde van Romulus en het begin van Rome. Er was een groot tekort aan vrouwen in Rome, dus Romulus gaf een groot feest waar hij iedereen uitnodigde. Zo ook het in de buurt wonende volk de Sabijnen. Deze kwamen massaal met hun dochters op het feest af en Romulus liet hen gevangen nemen. Toen de Sabijnen enige tijd later verzameld waren om ten strijde te trekken en de dochters te bevrijden, bleken deze het prima te kunnen vinden met de Romeinen. De dochters zorgden ervoor dat er vrede kwam tussen de 2 volken.

Na de basilica Aemilia gaan we door naar de curia julia. De curia is het senaatsgebouw van het oude Rome. Bij de curia wordt net een uitgebreide uitleg gegeven door een Vlaamse docent. Natuurlijk blijven we even staan luisteren. Altijd interessant.

Men is bezig met het opgraven en verder onderzoeken van de Lapis Niger (zwarte steen) Tot voor kort was dit een groot stuk zwart marmer met een inscriptie erop die waarschuwde de ondergelegen ruimtes niet te betreden. Men vermoed echter al eeuwen dat Romulus hier begraven ligt. Dus sinds kort staat er een grote plastic tent over de zwarte steen en worden de ruimtes eronder grondig onderzocht.

De tent staat helaas in de weg en we moeten een eindje de andere kant op lopen om bij de triomf boog te komen. Deze boog is opgedragen aan Septimius Severus. Dit is een schitterende triomfboog en een van de beter bewaard gebleven monumenten op het forum. Omdat deze triomfboog wat hoger staat, hebben we ook een prachtig uitzicht over het hele forum.. echt heel erg indrukwekkend!! Ik heb meteen ook maar de nieuwe panorama functie van mijn telefoon uitgeprobeerd en moet zeggen dat het er goed uitziet!

Naast de triomfboog is nog wat grappigs. Nou ja, de Romeinen zullen het heel serieus opgevat hebben en zullen er heel serieus hun beste mensen opgezet hebben. Hier op het forum is namelijk het middelpunt van het Romeinse rijk. Ze hebben dat netjes uit laten meten en zijn tot de conclusie gekomen dat het exacte midden van hun rijk toevallig net op het forum romanum was. Komt dat niet even mooi uit? Ze noemen het de navel van de stad.

Via de basilica julia lopen we door naar waar de cloaca maxima onder de weg door uitmondt in een moerasje. De cloaca maxima is het grote riool van Rome. Het forum werd in vroeger tijd doorsneden door de velabrum. Dit stroompje was echter al snel niet meer bruikbaar en werd gekanaliseerd en later nog overdekt. Cloaca maxima stroomt op sommige plaatsen nog steeds.

Volgende stop is de tempel van de heilige julius. Zoals jullie al kunnen raden is dit de heilige julius ceasar. Na zijn dood, hij is vermoord, werd hij vereerd als god en er is een tempel gebouwd op de plek waar hij gecremeerd werd. Je kunt nog steeds bij deze plek komen en er liggen nog altijd bloemen op het altaar. Al is het altaar wel compleet vergaan en verweerd.

We komen nog langs een stukje van wat er over is van de tempel van vesta. Hier brandde een eeuwige vlam die bewaakt werd door de vestaalse maagden. Je werd daarvoor als meisje tussen de 6 en 10 geselecteerd als je puur en vrij van welke imperfecties of gebreken dan ook was. Vervolgens diende je 30 jaar lang maagd te blijven en deed je dat niet, werd je levend begraven. Toch wel een aardige stok achter de deur om vooral de 30 jaar vol te maken. Het was trouwens wel een gewild baantje want de maagden stonden in hoog aanzien en hadden allerlei leuke privileges.

Het meest indrukwekkende gebouw dat we zien op het forum vinden we toch wel de basilica van Maxentius. Dit gebouw staat er nog maar voor een derde. Wat er nog staat is enorm. Het orginele gebouw zou 3 galerijen hebben gehad met elk 3 tongewelven. De laatste galerij die er nog staat heeft nog 3 tongewelven van 25 meter hoog. Zouden de andere 2 galerijen er nog gestaan hebben, dan zouden die respectievelijk 35 en nog eens 25 meter hoog zijn. Echt bijna niet te bevatten zo gigantisch hoog. Je voelt je er echt een dwerg. Het was dan ook het grootste gebouw van het forum. Deze basilica werd gebruikt wanneer het weer het niet toeliet om buitenactiviteiten te organiseren. Daarnaast werd er recht gesproken.

Via de via sacra lopen we terug naar de ingang om de videoguide weer in te leveren en mijn rijbewijs terug te krijgen. Gelukkig gaat dit wat sneller dan het uitreiken. Ik heb nog een kleine aanvaring met een meisje bij de in/uitgang. Ik loop per ongeluk door het verkeerde poortje, namelijk de ingang. Ik moet de uitgang hebben, deze is 30 centimeter naar links en aan de andere kant van het paaltje waar ze staat. Ja inderdaad, heel belangrijk om me daarop te wijzen, vooral omdat het geen ene moer uitmaakt en je niet ineens op een totaal andere plek staat als je de ingang gebruikt en niet de uitgang. Er staat niet eens ingang of uitgang bij. Er staat gewoon een paaltje in het midden van het pad.. zucht!

Via de via di fiori imperiali lopen we terug naar het colosseum. Hier staat een rij mensen te wachten om u tegen te zeggen. We schatten in dat de meeste mensen toch echt wel een uur of 2 zullen moeten wachten voor ze naar binnen mogen. Wij hebben gelukkig combi kaartjes en mogen via een andere entree zo doorlopen! Hoezee!! Het enige dat we nog moeten doen is de videoguide oppikken. De vorige keer waren deze niet beschikbaar, maar nu ga ik dus een nieuwe stroom van input krijgen hihi

Het is in ieder geval een heel stuk drukker dan de vorige keer. We moeten overal wachten voordat we een mooi plekje bij de rand kunnen krijgen en er wordt veel geduwd en getrokken door de rest van de toeristen, Flink irritant en heb regelmatig het idee dat ik italiaantjes ga kegelen. Ze hebben er het ideale formaat en gedraag voor naar mijn mening. Ze wurmen zich overal tussen en gaan ongegeneerd voor je staan als je iets staat te lezen of een foto probeert te maken... grrrr!

De videoguide van het colosseum voegt echt toe aan de rondleiding. Het colosseum op zich heb je redelijk snel bekeken. Groot, ovaal en half vergaan verder is er niet heel veel te zien. Je zou willen dat ze toch een klein stukje zouden restaureren zoals het vroeger was, gewoon om een idee te geven. Nu groeit er overal onkruid en brokkelt het af waar je bij staat. Tja, je betaalt 12 euro voor het forum, colosseum en het palatino, niet echt duur ook. Vraag dan het dubbele en doe wat met het extra geld. Voor 24 euro kom ik ook nog wel hoor.

Maar goed, terug naar de videoguide. Er zijn leuke clips uit I claudius, Spartacus en diverse andere films afgewisseld met 3D reconstructies en veel uitleg. Dit maakt dat we toch een erg interessante rondleiding hebben, maar het colosseum blijft tegenvallen. Ook het feit dat de beneden verdieping inmiddels opgeknapt is, maar alleen per vooruit geboekte gids beschikbaar is, maakt het er niet beter op. Een beetje jaloers sta ik te kijken naar de toeristen die er wel naar toe gaan. Tja, had ik maar beter moeten voorbereiden.

Na het colosseum gaan we door naar het palatino. De Palatijnse heuvel, een van de (naar men zegt) 7 heuvels waarop Rome gebouwd is. Hier is het een stukje rustiger. Het is niet zo'n highlight als het forum of het colosseum en ik denk zelfs dat mensen het niet eens kennen. Palatino was de heuvel waar je, als je ook maar enigszins iets voorstelde in het oude Rome, je je villa of paleis moest hebben staan.

We beginnen aan de kant van het forum romanum en lopen naar boven naar de tuinen van Farnese. Hier heb ik de vorige keer een behoorlijk eindje zitten genieten op een bankje. Het is een heerlijk rustig plekje met een schitterend uitzicht op het colosseum en de rest van Rome. Het bankje waarop ik de vorige keer zat, is er niet meer. Het ligt ingestort in een hoek. Hiervoor in de plaats staan er grote terracotta potten met citroenboompjes, maar het uitzicht is er niet minder om geworden en het is er eigenlijk nog steeds heerlijk rustig.

We besluiten rond te dwalen en lopen onder de criptoportico door naar het huis van keizer augustus. Helaas hebben we vandaag geen geluk en is het huis gesloten,. Door alle afschermingen is het huis zelfs niet te zien vanwaar we staan. Best wel jammer. Ik had graag gezien hoever ze stonden met de opgravingen en ook graag Kurt laten zien waar ik de vorige keer een vreugde dansje heb staan doen.

We komen erachter dat eigenlijk bijna alles gesloten is waar ik de vorige keer in heb gekeken. Zo zijn we vrij snel door het palatino. We nemen nog wel een kijkje in het museum en hier blijken een gedeelte van de muurschilderingen van het huis van augustus te hangen. Dus toch nog een klein beetje gezien.

Na het museum wandelen we via de arena voor het paardenrennen terug naar de uitgang. We hebben allebei best moeie pootjes en besluiten nog even op het muurtje voor de ingang te gaan zitten en te kijken naar wat er zoal voorbij komt. Daarna is het tijd om eens terug naar de metro te gaan.

De metro is weer overvol en het kost ons wat ellebogenwerk om zelfs bij de poortjes te komen om binnen te komen. We stappen weer uit bij Reppublica en wandelen richting restaurant. We hebben besloten bij Strega te gaan eten. We hebben een kaartje gekregen van het hotel waarmee we een welkomstdrankje krijgen daar. Ik heb de vorige keer ook bij Strega gegeten, maar was toen niet echt te spreken over de bediening. Kijken hoe het nu gaat.

Ik neem de pizza strega, met onder andere doperwten. Bijna alle pizza's hebben doperwten en ik denk acht, je moet alles eens geprobeerd hebben. Kurt gaat voor de pizza focaccia caprese. Ons welkomstdrankje is een mini flûte met prosecco die eigenlijk best goed smaakt.

Enkele minuten later, behoorlijk snel naar onze mening, komen onze pizza's. Kurt is het niet helemaal eens met de bereiding van zijn pizza. Het blijkt een gebakken pizzabodem (die veel weg heeft van een stuk bladerdeeg zo dun) te zijn met daarop dikke plakken buffel mozzarella en grote plakken tomaat met daarover olijfolie, kruiden en verse basilicum. Hij had verwacht dat er tomatenpuree op zou zitten en dat de ingrediënten warm zouden zijn. Het is allemaal erg lekker, maar heeft meer weg van een voorgerecht. Mijn pizza met doperwten blijkt goed te doen, het smaakt, maar ik zou nou niet meteen naar het blik doperwten rennen als ik nog eens pizza maak.

We nemen nog een toetje, nou ja, zeg maar TOET haha. We hebben allebei verdronken ijs. Dat van mij in koffie en dat van Kurt in whiskey. Er is niet bezuinigd op ijs of drank en het is een grote bak. Het ijs is heerlijk vol en romig met een erg lekkere vanille smaak. De koffie is lekker sterk en genoeg om inderdaad mijn ijs in te verdrinken. De whiskey is volgens ons een volledig glas whiskey en of het ijs hier nou dronken of verdronken is weten we niet, maar het smaakt erg goed.

Gelukkig is het maar anderhalve minuut hinkelen naar het hotel want ik heb een behoorlijke ram gekregen na het eten. Ben weer erg toe aan het moment dat ik mijn oogjes dicht kan doen en tukken, maar eerst dit verslag he ;)

In het hotel aangekomen kijk ik in de spiegel en er staart mij iemand terug die aardig rood uitgeslagen is. Uhm, ok, het was dus best wel zonnig hier vanmorgen en begin van de middag. Daarna was het af en toe zonnig en waaide het vooral. Ja, dan heb je die zon niet zo goed door enzo. Oeps!! Voor morgen zijn de voorspellingen niet zo goed, dus we gaan waarschijnlijk wat in de buurt doen en iets dat overdekt is. Morgen ochtend nog maar even kijken als we wakker worden wat het gaat worden, maar het vermoeden is de termen van Diocletianus en het nationaal Romeins museum.

• 01 April 2013 - 11:14

Sebastical:

"De navel van het Romeinse rijk"... Volgens mij is de navel toch één van de meest stinkende plekjes van het lichaam :) Handig( gekozen term van di)e jongens die Romeinen zoals ene Obelix zou zeggen...