Kasteeltje kijken - Reisverslag uit Canterbury, Verenigd Koninkrijk van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu Kasteeltje kijken - Reisverslag uit Canterbury, Verenigd Koninkrijk van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

Kasteeltje kijken

Blijf op de hoogte en volg Eveline

29 Oktober 2012 | Verenigd Koninkrijk, Canterbury

Redelijk geslapen vannacht. Weliswaar met oordopjes in, het is een beetje gehorig hier. Het matras is niet echt super en de kussens ook niet zo. We hebben allebei een beetje last van onze rug, maar het had slechter gekund.

Het was gisteren nog even crisis. Mijn gsm was uitgevallen en had zichzelf vervolgens geblokkeerd. Ik kon er niets meer mee. Gelukkig had ik een helder moment en wist ik ergens uit mijn achterhoofd de code naar boven te halen. Pfff, gelukkig zeg! Stel je voor dat ik niet meer kon Facebooken, foursquaren, Twitteren of mijn mail controleren bij elk beschikbaar open WiFi punt.. Oh nee, ik gebruik hem als fotocamera.. hihi (a) Maar goed, mijn speeltje deed het weer, dus ik kon lekker slapen.

Ochtend 1 in onze kamer. De douche.. Tja, die doet het. Het is een regendouche en hij is best lekker qua waterdruk en temperatuur (als je de draaiknop uitgevogeld hebt tenminste) De douchecabine had wat groter gemogen, maar volstaat ook prima. De deur ervan is echter iets minder. Deze kan net op een kier open tussen muur en toiletpot. Je kunt je dan de douche in wurmen. Kniesoor die daar wat van zegt.

Na het douchen droog je je dan af met een handdoek die bij de meeste mensen voor tapijtje door zou gaan. Zowel qua dikte als grootte. Het is echt een enorm badlaken. Omgeslagen bedekt het meer dan een gemiddeld zomerjurkje. Je bent er in ieder geval zo mee afgedroogd en de handdoek zelf is niet eens nat. Lekker luxe dus. Het enige minpuntje wat ik hier dan kan bedenken is het ontbreken van een fatsoenlijk handdoekenrek. Er is een towelheater (een soort gebogen buis waar warm water in zit en waar je je handdoek op kunt warmen) maar daar kun je net een klein handdoekje over hangen, niet 2 van die Perzische tapijtjes. Ach, ik hoef hier niet permanent te wonen, dus geen gezeur.

Aankleden en haar doen en dan rond kwart over 9 richting ontbijt. Ze hebben hier een ontbijtmenu waarvan je kunt bestellen wat je wilt. Ik neem de eggs benedict (meergranen ontbijtmuffin met 2 gepocheerde eieren, hollandaisesaus en bacon) en Kurt neemt de smoked salmon met scrambled eggs. Jeetje wat is dat lekker zeg!! We krijgen er nog een rekje met perfecte toast bij en lekkere boter. De koffie smaakt goed en er zijn lekkere sapjes. Goh, mag ik hier nog 2 keer eten? Zalig!! We zijn helemaal ontspannen en lekker wakker als we klaar zijn met eten en onze buikjes zitten voor de rest van de dag wel vol.

Snel nog naar de kamer en de gps en reisgids in de tas doen en dan vertrekken richting Maidstone. We volgen de gps weer en rijden onszelf klem in een doodlopende weg. Vroeger was dit vast een doorgaande weg, maar nu niet meer. Nou ondertussen weten we het ook wel ongeveer, dus we rijden een eindje terug terwijl mevrouw over u-bochten klaagt en keer om roept. Uiteindelijk geeft ze het op en wijst ons de weg richting Maidstone.

We beginnen het gps-vrouwtje bijna aardig te vinden en te aanvaarden als ze ons plotseling een afslag laat nemen op een snelweg en we een heel klein weggetje inrijden. Uhm, ok.. Misschien een klein stukje dit en daarna een grote(re) weg? Maar nee, het wordt steeds smaller en smaller en het bladerdak sluit zich boven ons. De weg is niet veel breder meer dan onze auto.. Hoe bestaat dit? Wat bezielt die gps? Is het gps-vrouwtje boos en wil ze wraak nemen? Nou, dat lukt haar aardig!

Kurt rijdt verbeten door en ik vind het eigenlijk behoorlijk eng deze weg. Er zijn enorm veel bochten en een tegenligger kan niet passeren. We remmen voor elke bocht om er zeker van te zijn dat we niet op een andere auto knallen. Een paar keer is het bijna raak. Bij een klein kapelletje met een begraafplaatsje kunnen we een vuilniswagentje net ontwijken voor we de bocht nemen en een grote wagen ons al slippende net kan ontwijken. Al bij al is dit een behoorlijke Thrill ride aan het worden. Maar het is ook wel een mooie rit. We rijden dwars door een bos en velden en vervolgens midden door appelboomgaarden en wijngaarden. We zijn echter erg blij als we weer op een “grote” weg zitten. We zijn dan ook al bijna bij Leeds Castle. Gps-vrouwtje wil ons nog wel even aan de andere kant van het kasteel hebben, maar wij volgen gewoon hardnekkig de borden langs de weg. Handig hoor zo'n gps!

We rijden de poort van het terrein binnen en zien al snel dat we niet de enige zijn die op het idee gekomen is om naar Leeds Castle te gaan vandaag. Het is mid term vakantie hier in Engeland, dus de meeste kids hebben vrij. Een kaartje voor Leeds Castle is een heel jaar geldig, dus je koopt eens per jaar een kaartje en kunt onbeperkt terug komen dat jaar. Dus als iemand nog mocht gaan, wij hebben kaartjes ;)

We lopen achter de meute aan naar de kassa en nadat we nog even geposeerd hebben voor het groene doek voor een, waarschijnlijk, mislukte foto, kopen we een kaartje en zijn we binnen.

Leeds Castle ligt op 2 eilanden in een soort vijver. Daaromheen ligt 500 acre land. Prachtig land! Er lopen diverse wandelpaden naar het kasteel en er zijn stroompjes, bossen, huisjes, prieeltjes, bruggetjes, steigers en wat al niet meer aangelegd langs de route. Het weer zit mee en er staat een bleek zonnetje aan de hemel en de bomen hebben de mooiste herfstkleuren. Kortom, het is een prachtige dag!

We wandelen rustig richting kasteel en genieten van al het moois. Onderweg komen we nog de reuze rabarber plant tegen die we ook in Bretagne zagen. Een eindje verderop steken krokusjes hun kopjes boven de gevallen bladeren. Het is lente in oktober! Overal worden foto's van genomen uiteraard!

Bij het kasteel aangekomen halen we een audioguide op en een beknopte beschrijving in het Nederlands. Zo, de toer kan beginnen! Met de audioguide in de hand lopen we om het kasteel heen en beginnen we aan de rondleiding in de kelder.

Ik ben hier als heel klein meisje al eens geweest, maar ik kan me er niets meer van herinneren. Als ik alle kids om me heen rond zie rennen, denk ik dat ik het ook wel naar mijn zin gehad zal hebben. Ik heb het vandaag in ieder geval wel naar mijn zin! Jeetje wat is dit een mooi kasteel en wat fijn dat we zoveel mogen bekijken aan de binnenkant.

In de kelder liggen grote wijnvaten en achter tralies en glas liggen exclusieve wijnen en champagnes te wachten op een feestje. Van de kelder lopen we via een nauw trappetje door naar de wapenkamer. Hier is een tijdlijn te zien van Leeds Castle en de geschiedenis.

Na de wapenkamer lopen we via een nauw gangetje over de brug naar het oudste gedeelte van het kasteel, de Gloriette. Hier zijn de slaapkamer van de koningin en haar badkamer te zien. De slaapkamer was uiteraard niet haar echte slaapkamer. Wie zou nou in zo'n gigantisch bed willen liggen te midden van zo'n berg zijde? Nee joh, dit is beter geschikt als ontvangstkamer om zo je gasten te imponeren. Mocht je het te koud krijgen op het grote bed, dan is er nog altijd het dagbed. Dit staat op wieltjes en kan zo lekker dicht bij het haardvuur gezet worden.

In de badkamer staat nog een grote tobbe met lakens waar de koningin op een krukje in kon gaan zitten om overgoten te worden door water dat met specerijen gegeurd was. Lekker decadent, maar toen was men het niet echt gewend om zich te wassen. Het was een van de middeleeuwse koninginnen die hier woonde die van het baden een hype maakte onder de edelen.

De gloriette is vernoemd naar het Spaanse woord voor binnenplaats blijkbaar en er is hier ook een erg mooi binnenplaatsje. Te midden van vakwerkfacades staat een fonteintje. Echt een heel idyllisch plekje met een prachtige lichtinval.

Er volgen nog een heleboel prachtige kamers en ruimtes en het is leuk om naar de audioguide te luisteren terwijl je door het kasteel loopt. De meeste dingen die we zien, zijn het werk van Lady Baillie, de laatste bewoonster van het kasteel. Zij liet het kasteel na haar dood in 1977 na aan de stichting die het nu in beheer heeft.

Het toppunt van decadentie in het kasteel vond ik toch wel de kleedkamer en badkamer van Lady Baillie. Een kast vol met prachtige schoenen en een badkamer met kristallen kroonluchters. Ik heb echt even met de mond open staan kijken naar deze pracht en praal. Het bad had zelfs een knopje erboven om een bediende te kunnen roepen!

Aan het einde van de toer hebben we nog geluk. De bibliotheek is open vandaag. Deze is normaal gesloten. Erachter ligt de eetzaal. In deze zaal en de bibliotheek worden tegenwoordig bruiloften gegeven. De suppoost vertelt dat een bruiloft op Leeds Castle begint rond de 35.000 pond. Nou, daar kun je heel wat vakanties voor boeken in plaats van 1 dag feesten.

Als we het kasteel uitlopen miezert het een beetje, dus we lopen snel naar de souvenirshop om de audioguide in te leveren. Als we naar buiten komen is het alweer bijna gestopt en nadat we naar 2 spelende eekhoorns hebben staan kijken, breekt de zon alweer door. Die eekhoorns zijn trouwens echt dikzakjes hier. Lekkere ronde, wollige en speelse beestjes, leuk om te zien.

We lopen verder langs de wandelpaden naar de stallen. Hier zitten nu allerlei winkeltjes en snackbarretjes en een honden halsbanden museum. We zijn dat museum alleen vergeten helaas. Door de mediterraanse tuinen lopen we richting het grote doolhof.

Het doolhof is in 1988 aangelegd en heeft zulke hoge hagen dat je er niet overheen kunt kijken. We wagen de gok en proberen onze weg te vinden. Het lijkt altijd zo eenvoudig die dingen, maar schijn bedriegt. Na even gedoold te hebben, volgen we de aanwijzingen van de mensen die middenin op de toren staan en komen we bij de uitgang. We helpen vervolgens zelf nog 2 meisjes die redelijk wanhopig door het doolhof rennen.

De beloning voor het vinden van de uitgang is een wandeling door de ondergrondse grot. Deze grot is geheel opgetrokken uit schelpen en houten sculpturen en is voorzien van licht en geluidseffecten die een beetje spookachtig sfeertje oproepen. Wel leuk zo voor de Halloween.

Na het doolhof wandelen we nog door de kruidentuinen en het herbarium en gaan dan zoetjes aan richting uitgang. Het is rond 4 uur en de lucht begint alweer te betrekken en het is aan het schemeren. Als we bij de auto zijn, begint het ook alweer te regenen. We hebben vandaag echt geluk gehad met het weer dus.

In de auto zetten we het gps-vrouwtje maar weer aan, maar ze mag ons de weg wijzen op onze voorwaarden. We gaan naar de snelweg die we op de heenweg al gezien hebben. Vervolgens rijden we alleen grote wegen. Gps-vrouwtje lijkt het daar vanmiddag mee eens te zijn en doet niet al te lastig meer. Ze mort nog wat in Canterbury, maar daar weten we ondertussen de weg al wel.

Nog even 2 parkeerkaartjes gekocht voor de komende dagen. Dan terug naar de kamer, even opfrissen en uitpakken. Daarna door naar de pub beneden voor wat te drinken en te eten. Kurt is vandaag aan de Spooky Ale en ik aan de cranberry juice. Het eten valt wat tegen. Ik laat een groot gedeelte staan. Het is echt te vet voor me en mijn maag is me niet echt dankbaar voor deze vulling. Zo goed als het ontbijt is, zo slecht is het avondeten. Morgen maar even wat anders verzinnen dus.

We zijn nu al aan het bedenken wat we morgen gaan eten voor ontbijt. Er is nog teveel keuze en alles lijkt ons wel lekker. We gaan wel zien wat het wordt morgen.

Morgen blijven we in Canterbury. We gaan (als het lukt) een audioguide ophalen en daarmee door Canterbury lopen. Wat we tot nu toe al gezien hebben is echt super. Hele mooie stadsmuren en heel veel vakwerkhuisjes. Maar goed, dat komt allemaal morgen dus... Nu eerst de oordopjes weer in en slapen!

Tot morgen!

• 30 Oktober 2012 - 00:14

MRja:

Prachtig allemaal zo te lezen is de tour in leefs castle aardig uitgebreid.

Tags: Leeds Castle