Better late than never - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu Better late than never - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

Better late than never

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline

28 April 2011 | Nederland, Almere Stad

Op de een of andere manier is het elke keer weer een ramp om dat laatste verslag af te krijgen. Dus... een weekje later, maar hier dan het laatste verslag van de vakantie ;)

Vrijdag was het de laatste dag in Frankrijk helaas. Alle mooie dingen moeten blijkbaar eindigen helaas. We moeten tegen 11 uur uitchecken en hebben in principe tijd zat. Dus lekker rustig de koffer weer dicht. Nog even genieten van de zalige douche en de yoghurt opeten want die kan niet mee in de auto terug.

Rond 10.30 zit alles in de auto en gaan we de rekening betalen. Helaas deze keer meneer de hotel eigenaar en niet mevrouw. Meneer spreekt 3 woorden engels en dat is zo ongeveer dezelfde hoeveelheid als ik spreek in Frans. Gelukkig verstaat Kurt het redelijk en laat ik de eer aan hem om te reageren. We hebben al afgesproken (eenzijdig weliswaar ;) ) dat hij het Frans mag doen en dat ik dan het engels wel voor mijn rekening neem.

Meneer vertelt ons trots dat Ducey zo rustig is (uhu, nogal zacht uitgedrukt, zeg maar beter uitgestorven) en dat de omgeving makkelijk bereikbaar en mooi is (ik geloof dat hij dat zei)
Dus na wat geharrewar over wat de beste man nou zei en wat we erop moeten reageren, lukt het om de rekening netjes betaald te krijgen en nemen we in het Frans afscheid van de beste man.

We rijden vervolgens nog even langs de carrefour voor hapjes onderweg en met een pak crêpes en een soort zachte broodjes moet dat wel lukken. Ik vind ook dat ik nu echt maccarons moet hebben en ze zijn in de aanbieding voor de pasen. Dus er gaat ook een doosje maccarons mee terug naar België.

We zijn nog steeds redelijk moe van alle tochten die we ondernomen hebben en in de auto bespreken we of we Honfleur nu wel of niet gaan bezoeken. We hoeven eigenlijk niet heel erg na te denken hierover. We zijn er te moe voor en we besluiten dan ook (helaas) dat Honfleur niet bezocht gaat worden.

We nemen de tig rotondes weer om op de snelweg richting Avranches en Caen te komen. De Fransen hebben duidelijk wat met rotondes. Met name het koppelen van rotonde op rotonde op rotonde. Kruispunten doen ze niet aan, ze doen liever een rondje.

Het is nog steeds genieten geblazen in de auto en we zoeven weer over de snelweg ons vergapend aan de uitzichten. We stoppen onderweg bij alle uitkijkpunten die ons interessant lijken en zo zien we heel wat mooie stukjes landschap.

Manche en Calvados zijn zogenaamde coulissen landschappen. Wat betekend dat je als het ware tussen de bossen en bergen door kunt kijken. Net alsof het op een podium in lagen opgebouwd is. Door te rijden verandert het landschap steeds en kijk je als het ware om de hoekjes heen. Prachtig gewoon. We gaan hier volgend jaar als alles meezit absoluut nog meer van genieten!

In plaats van te stoppen bij Honfleur, doen we een tussenstop op de Pont Normandië. Het had weinig gescheeld of we hadden niet op de parkeerplaats geraakt. De ingang van de parkeerplaats is helemaal rechts na de tolpoortjes. Aangezien wij met een creditcard betalen moesten we helemaal links door de poortjes. Gelukkig was de uitrit een korte en het was rustig, dus we hebben maar een alternatieve route genomen :D

Vanaf de speciaal aangelegde uitkijkbrug heb je een prachtig zicht op de beide bruggen en het estuarium van de Seine. Er is ook een klein overzicht gemaakt van de materialen en toepassingen ervan in de Pont Normandië. Je kunt wel zien dat ze heel wat vooruit zijn gegaan met materiaal sinds de Golden Gate. Het verschil in dikte van de kabels alleen al en de hoeveelheid staalkabels die nodig is, is enorm.

Uiteraard is er bij deze aire ook weer een toilet. Dat is iets waar de Fransen ook goed in zijn (of toch in Bretagne en Normandië) openbare toiletten. Vrij toegankelijk en redelijk schoon en je struikelt er bijna over wanneer je ergens bent. Maar zoals eerder opgemerkt, neem wel het gehandicaptentoilet, anders eindig je met zo'n vreemd gat in de grond lol.

We hebben verder weinig problemen onderweg behalve dat we af en toe een woordje Frans op verkeersborden niet zo goed begrijpen. Voor volgend jaar ga ik wel eens een lijstje handige woorden en zinnetjes maken. Ik heb er echt een hekel aan om met een bek vol tanden te staan en me niet uit te kunnen drukken of niet precies te begrijpen wat iemand tegen je zegt. Moet volgend jaar echt anders :)

In België aangekomen vonden we dat we onze rondritjes toch even door moesten zetten en we zijn via de Panne (even zwaaien naar de uittocht van al die gezinnetjes met muitende kids aan boord) binnendoor naar Oostduinkerke bad gereden. Volgens Kurt heeft België 60 kilometer kust en die is echt totaal nokkie volgebouwd. In België staan de appartementencomplexen tot aan het strand. Hier geen rustige duinen waar je doorheen naar het strand wandelt. Nee in België zijn dat enorm drukke en toeristische strandstadjes. Maar goed, alles heeft zijn charme. Gelukkig woont Kurt in een iets rustiger gedeelte van de kust en zijn er iets minder mensen op de been.

Als afsluiten van de vakantie gaan we frietjes eten bij de frituur en onder het genot van een jupilertje beginnen we aardig om te rollen.

In het paasweekend zijn we veel bij familie langs geweest en maandag voor ik terug naar Nederland vertrok hebben we nog even van het heerlijke weer genoten met een barbecue met Bart en Kathy.

Het was absoluut een super vakantie. Kort, maar enorm veel gezien en gedaan. Heerlijk veel nieuwe indrukken opgedaan en de kop weer even leeg kunnen maken. Het weer was fantastisch, ik zit onder de sproeten en als ik niet beter wist zou ik bijna zeggen dat ik richting bruin ben geworden hahaha

Bedankt allemaal weer voor het lezen en in juli komt er een verslag van Praag... Dus je hebt nog tijd om je abonnement op te zeggen... :p

• 29 April 2011 - 07:49

Sebastical:

Vous n'avez pas la priorite... Zoeist bedoel je ?