Kort dagje - Reisverslag uit Rome, Italië van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu Kort dagje - Reisverslag uit Rome, Italië van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

Kort dagje

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline

01 April 2013 | Italië, Rome

Uitslapen, lekker rustig aan en vooral niet haasten. We komen vandaag wat traag op gang en missen het ontbijt. Tja, dan maar het eerste het beste cafe in om een broodje en cappuccino te nemen. Een lekkere panini met voor mij mozzarella, tomaat en sla en voor Kurt mozzarella met champignons.

We zijn onderweg naar het eerste museum voor vandaag. We doen 2 musea, het palazzo Massimo alle Terme en de Thermen van Diocletianus. Beide liggen een steenworp van ons hotel vandaan. Ik heb vandaag mijn korte broek aangetrokken.. Het is lente!!! en vooral lekker weer hihi

In het palazzo Massimo draait het voornamelijk om heel veel marmeren beelden en koppen. Net als de vorige keer heel interessant om te zien hoe de mensen er toen bijliepen of hun haar droegen.

Beneden in de kelder liggen duizenden muntjes uitgestald. Door de dikke stalen kluisdeuren en de ijzeren hekken betreed je de kluis als het ware. In het begin zijn we nog geïnteresseerd in de uitgestalde muntjes, maar op een gegeven moment kan je geen muntje meer zien. Muntjes in brons, zilver, koper, electra en goud. Alles ligt er, netjes in rijtjes in vitrines. Je zou het maar moeten poetsen..

In een andere ruimte ligt een mummie van een 8-jarig meisje met haar sarcofaag en de dingen die ze erbij gevonden hebben. De voorwerpen zijn erg persoonlijk en aandoenlijk, zoals een houten pop en speelgoed makeupbakjes.

Op de bovenste etage is het weer genieten van de fresco's uit de villa van Livia. Livia was de echtgenote van keizer Augustus. Deze fresco's zijn waarschijnlijk uit een kamer die verzonken lag onder straatniveau en diende om in de zomer wat koelte te hebben. De wanden zijn beschildert alsof je in een tuin zit. Allerlei planten, dieren en bomen zijn er te zien.

Naast deze fresco's zijn er nog verschillende prachtige mozaiek vloeren en wanden te zien en diverse andere fresco's Echt prachtig om te zien. Sommige mozaieken zijn gemaakt met steentjes die kleiner zijn dan ministeck. Ik moet er niet aan denken om zoiets te maken, veel te frummelig voor mij en moet je voorstellen hoe lang je daarmee bezig bent.. Heb ik echt geen geduld voor.

Op de eerste etage is een groot aantal van de kamers van villa Farnese nagebouwd. Ze hebben tijdens opgravingen aan de Tiber een groot aantal fresco's uit deze villa gered en deze zijn in het museum bevestigd zoals het in de villa was. Je loopt dus als het ware door de villa heen.

De begane grond is voor de vaste collectie van marmeren bustes, friesen en andere beelden. Helaas zijn de meeste ruimtes hier gesloten en zijn mijn griffioenen van mijn vorige bezoek nergens meer te bekennen. Was vast een tijdelijke tentoonstelling, echt jammer, had ze graag nog eens gezien.

We gaan door naar de thermen die aan de andere kant van de straat liggen. Recht tegenover station Termini. Met ons combikaartje kunnen we zo doorlopen. We beginnen met het museum.

De thermen van diocletianus waren de grootste thermen uit de oudheid. Er konden zo'n 3000 mensen tegelijkertijd baden. Toch een redelijke hoeveelheid. Ik weet niet of je dan als sardientjes in een badje zat, maar misschien vonden ze dat wel prettig toen. Hoe dan ook, het is enorm. Doordat het zo intensief gebruikt werd, zijn er ook heel veel resten gevonden en veel van deze resten en gebruiksvoorwerpen liggen uitgestald in het museum. Olielampjes, steles, terracotta beelden, grote albaster vaten, marmeren beelden en enorm veel andere zaken komen voorbij.

We wandelen door de kloostergang en nemen nog een kijkje bij de fontein die in het midden probeert te fonteinen. Veel zit er verstopt en tja, er zitten water en vissen in, dus het mag een fontein heten.

De hele tuin is volgepropt met sarcofagen, stukken van zuilen en grafmonumenten. Je krijgt het idee dat ze van gekkigheid niet meer weten waar ze de dingen moeten laten want het staat zonder bepaalde volgorde of regelmaat uitgestald. Ons vermoeden is dat een willekeurig museum ergens anders in Europa een gat in de lucht zou springen als ze hier eens mochten komen snuffelen.

Daarna lopen we door naar een overdekt gedeelte van de ruine van de thermen. Hier in staand krijg je echt een goed beeld van hoe massaal en enorm dit gebouw was. Die Romeinen waren echt niet van het bouwen op kleine schaal of naar de menselijke maat ofzo. Jeminee en dat voor mannetjes van 1 meter 50 ofzo...

Na de thermen is het redelijk tijd om weer naar het hotel te gaan en daar onze spullen te dumpen en ik trek even een spijkerbroek aan aangezien het wel redelijk fris geworden is en ook een beetje regent. We gaan nog snel even boodschappen doen voor ons avondeten.

Vanavond hebben we heerlijk gegeten. Dikke plakken zacht boeren meergranenbrood met pesto, mozzarella en kleine tomaatjes. Best wel Italiaans toch? Morgen wil ik graag weer bij de witte hen gaan eten ter ere van mijn verjaardag :D

Goh, best een kort verslagje vandaag. Nja, mag ook wel eens toch? Tot morgen!

• 02 April 2013 - 00:03

Sebastical:

Tsja met die lage waarde van de lires had je heel snel een hoop muntjes in je (dus ook grote) buidel... En ik had je opmerking over morgen (inmiddels vandaag) niet nodig hoor! Congratulazioni per il tuo compleanno!

• 02 April 2013 - 16:09

Marja:

He jarige dochter van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Wat weer een mooie reisveslag, het is net of je erbij bent. Voor vannavond eet lekker met zijn tweetjes in de Witte Hen

• 02 April 2013 - 22:38

Eveline Lensen:

Danku danku allebei :) Het is alleen helaas niet zo'n super dag geworden, maar dat lees je in het verslag van vandaag ;)