Schotland zien en proeven - Reisverslag uit Benderloch, Verenigd Koninkrijk van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu Schotland zien en proeven - Reisverslag uit Benderloch, Verenigd Koninkrijk van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

Schotland zien en proeven

Blijf op de hoogte en volg Eveline

23 Juli 2015 | Verenigd Koninkrijk, Benderloch

Ben ik weer! Ik was nog vergeten te vermelden dat we gisteren nog een eindje zijn gaan wandelen na het eten en dat we toen plotseling oog in oog stonden met 2 herten. Een mannetje en een vrouwtje kwamen zo de parkeerplaats opgesprongen en bleven nog een tijdje staan. Uiteraard had geen van ons een fotocamera bij ons, dus hebben we dit maar mentaal opgeslagen. Prachtige beesten!

Afgelopen nacht was niet onze beste nacht. Mijn neus en voorhoofd zitten compleet verstopt. Het viel te verwachten he. Ik ben op vakantie, dus ik moet wel ziek of verkouden worden. Doordat alles verstopt zit, heeft Kurt last van me 's nachts. (ik moet er bij zetten dat het niet alleen 's nachts is dat hij last van me heeft) Hij wordt nu steeds wakker van mijn gesnurk en maakt mij dan wakker. Slaapt hij weer verder en begint te snurken, ben ik weer wakker. Nee, het was geen super nacht. We zijn ook zo gaar als een klontje als we opstaan en gaan ontbijten. Geen Haggis voor Kurt vandaag en voor de zekerheid maak ik de toast maar, en bewaken we de machine zodat we ze niet kwijt zijn.

Rond een uur of 10 checken we uit en zijn weer op pad. Het plan is om via Balloch naar de andere kant van Loch Lomond te rijden, maar we missen ergens een afrit Balloch. Waarschijnlijk is dat gewoon een soort allergische reactie op de vorige keer dat ik hier was. Dat was met mijn ouders en zusje en toen hebben ze de tent van zusje en mij leeggeroofd. Uiteindelijk komen we goed uit en rijden weer een stuk naar het noorden om vervolgens langs het loch te rijden.

Toen we vertrokken uit Balmaha begon het een beetje te miezeren, maar Schotland is ons erg welgezind. Elke keer als we uit de auto moeten stappen, begint de zon te schijnen. Ik heb zelfs al een rood snoetje erdoor.

We stoppen in Luss omdat dit plaatsje overal aangeraden wordt. Het is nogal commercieel uitgebuit met een enorm parkeerterrein waar je moet betalen. Toiletten die betaalt moeten worden en vervolgens een wandeling(etje) door een dorpje met typisch Schotse huisjes. Mja, aardig, maar om het nou zoveel sterren te geven overal? We staan nog even op de pier te kijken naar de overkant. Luss ligt ongeveer op dezelfde hoogte als Balmaha, maar er liggen eilanden tussen, dus we zien niets.

Het leukste is nog wel het kerkje, wat heel anders van vorm is dan wat wij gewend zijn. Het heeft geen lang schip en de kansel staat midden tussen de banken in plaats van er ver voor. Het heeft nog mooie glas in lood ramen en een kleine begraafplaats eromheen. Er zijn 3 toegangen die allemaal met een soort houten poort afgewerkt zijn. Verder zijn er erg veel mooie bloemen bij de kleine huisjes, wat het wel een knus en gezellig gevoel geeft.

Als we weer bij de auto zijn, begint het weer te regenen. Teken dat we door moeten dus. We vervolgen de weg langs Loch Lomond en stoppen hier en daar voor het uitzicht. Iets voorbij Crianlarich stoppen we bij de Falls of Falloch. Hier leidt een korte wandeling naar een mooie waterval van zo'n 10 meter hoog. De terugweg is een leuk pad langs de rivier de Falloch.

We rijden nu wel echt de highlands in en de bergen om ons heen beginnen steeds hoger te worden. We rijden door mijn favoriete stukje Schotland; Glen Coe. Ik vind dit echt magnefiek. Moerassen afgewisseld met ruige bergen en het licht dat tussen en over de bergen schijnt. Dit is waar ik aan denk als ik aan Schotland denk en ik kan er geen genoeg van krijgen. Ik zit intens gelukkig op mijn stoel te genieten als we erdoor rijden en hier en daar stoppen om alles beter in ons op te nemen. Wat is dit een heerlijke vakantie zeg!

We worden erg verwend met het weer ook want het grootste gedeelte van Glen Coe houden we het droog. Het laatste stukje is het een beetje druppelig, maar we mogen niet klagen.

Na Glen Coe rijden we via Loch Leven naar Loch Linnhe om daarlangs richting Oban te rijden. Loch Linnhe staat in verbinding met de zee en heeft daarom eb en vloed. Als wij er langs lopen is het laag water. Ook hier is het weer genieten van het uitzicht en de weg.

De wegen in Schotland zijn een belevenis op zich. Van hidden dips (achtbaan!) naar kronkelende bochtjes en haarspelden. Het lijkt soms net alsof je in de auto'tjes in de efteling zit en langs een sprookjeslandschap rijdt. Bijna alles is mooi. Alleen de echt grootstedelijk gebieden zoals rond Glasgow, Edingburgh en Stirling zijn wat minder, maar ook die hebben zo hun charme omdat alles zo anders is dan bij ons.

Het laatste stukje richting Oban begint de zon steeds feller te schijnen en ik heb zin om zo weg te doezelen, maar dan kan ik niet meer om me heen kijken. Dus oogjes open houden! Als we Oban inrijden is het er stik druk. Zo heb ik Oban nog niet gezien. De keren dat ik er eerder was, was het een in slaap gesukkelde saaie bedoening met weinig tot niets dat open was. Nu was het vergeven van de mensen en winkels overal. Toch spreekt het ons niet heel erg aan. We parkeren de auto ergens en doen een rondje langs de kades om vervolgens naar de reden van ons bezoek te gaan.

We gaan een rondleiding in de Oban Distillery doen. Het mooie is nog dat het ons geen cent kost! Hoezo? Nou, we hebben Friends of Classic Malts pas. Daar kun je gratis lid van worden en dan kun je 12 distilleries bezoeken. Toevallig wilden we Oban al bezoeken en dus komt dit mooi uit.

We worden rondgeleid door een Spaanse dame met een beetje erg gebrekkig Engels, dus het is erg inspannend om alles te kunnen volgen. Ik geloof dat minstens de helft van de groep echt niets begrepen heeft. Beetje erg jammer.

We zien het hele proces van whisky maken en mogen onderweg nog recht uit het vat een bijzondere 11 jarige whisky proeven die lekker zoet met pit is. Helaas maar een heel klein drupje. Mijn keelpijn is wel meteen over trouwens, dus dat helpt dus echt.. We mogen als souvenir het glas meenemen om vervolgens naar de tasting bar geloodst te worden waar we nog een 14 jarige Oban mogen proberen. Deze vind ik wat minder goed bevallen, hij is net wat te scherp naar mijn mening. Maar kan ook aan liggen dat ik me ondertussen helemaal niet lekker meer voel en eigenlijk gewoon naar de B&B wil.

We gaan nog wel even snel boodschappen doen bij de plaatselijke Tesco. Ons avondeten zijn lekkere broodjes met kaas, honey roasted ham en cole slaw. De ham is heerlijk en de kaas is een echte Schotse cheddar die zeer goed te doen is.

Overigens slapen we in een B&B die echt niet te filmen is. Overal hangt, staat of ligt wat. Het is een echte Britse Kitsch bende. De kussens hebben randjes en kantjes, we hebben gordijnen tussen de slaapkamer en het zit gedeelte. De kleuren zijn oud roze, groen en blauw en het is eigenlijk gewoon te gek voor woorden dit. Ik zal morgen proberen een foto te maken als ik het niet vergeet. Overigens is de kamer wel fijn. We zijn van alle luxe voorzien. Zelfs badjassen en sloffen zijn aanwezig.

Maar goed, vandaag dus een kort verslag want ik wil gewoon mijn nest in en slapen. Morgen worden we om 8 uur aan het ontbijt verwacht. Eens kijken hoe ik er dan aan toe ben. Welterusten en tot morgen!

  • 23 Juli 2015 - 23:52

    Mnarja:

    Mooi spannend verslag.bij sommige dingen zie ik het voor me. Beterschap Eveline. Jammer dat ik niet een kijkje kan nemem in jullie overnachtingsplek.hihi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eveline

Actief sinds 16 Sept. 2009
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 202074

Voorgaande reizen:

17 Juli 2022 - 04 Augustus 2022

Ierland

14 Juli 2019 - 24 Juli 2019

Bath & Ilfracombe

14 Juli 2018 - 03 Augustus 2018

Noorwegen

16 Juli 2017 - 25 Juli 2017

Wales

29 Oktober 2016 - 04 November 2016

Lissabon & Sintra

16 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Paaseiland & Frans Polynesie

26 Maart 2016 - 01 April 2016

Cornwall

18 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Tour de Scotland

12 December 2014 - 10 Januari 2015

Overwinteren in Florida

30 Maart 2013 - 05 April 2013

Rome (op herhaling)

28 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Canterbury

14 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Bretagne

17 Juli 2011 - 24 Juli 2011

Praag

18 April 2011 - 22 April 2011

Bergbeklimmen

29 April 2010 - 08 Mei 2010

Bella Roma

18 September 2009 - 30 September 2009

New York aan de overkant van de oceaan

Landen bezocht: