Laatste dagje - Reisverslag uit Hommelvik, Noorwegen van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu Laatste dagje - Reisverslag uit Hommelvik, Noorwegen van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

Laatste dagje

Blijf op de hoogte en volg Eveline

02 Augustus 2018 | Noorwegen, Hommelvik

Vanmorgen ben ik blijkbaar de stoorzender in de nachtrust van mijn allerliefste wederhelft. Kurt staat dus om 7 uur op in plaats van de geplande 8 uur en gaat maar een rondje pokemonnen. Ik blijf nog lekker liggen en dut nog wat verder. Ik heb redelijk geslapen, maar ben gewoon moe van het reizen en Kurt is ook gaar en heeft een beetje last van zijn rug door het matras (en alle vreemde bedden ervoor)

We gaan ontbijten en het is weer een erg lekker en uitgebreid ontbijt. We kunnen de Thon hotels daar wel voor aanraden. Zeker deze in Kristiansund en die in Bergen. Er zijn lekkere sapjes en smoothies en yoghurt en fruit potjes en dat is wel een spekkie naar mijn bekkie, dus ik zit daar lekker van te smikkelen. We hebben zowaar een tafel bij de glazen wand kunnen bemachtigen en we kijken dus uit over de rest van Kristiansund en de hoge brug. We hebben geen haast vandaag, dus lekker rustig ontbijten en genieten van het uitzicht.

Na het ontbijt pakken we onze tasjes weer bij elkaar en ik ga uitchecken en afrekenen en Kurt zet onze spullen in de auto. Helaas is het weer niet echt fantastisch, het is fris en grijs en we hopen dat het nog gaat verbeteren want nu ziet de wereld er wel heel erg grauw uit.

Gisteren hebben we nog even in de groene gids van Michelin gekeken en gezien dat er richting Trondheim een route in staat die 2 sterren krijgen. We gaan deze route rijden vandaag en in de middag nog een bezoekje brengen aan Trondheim en wellicht de kathedraal daar.

Om de route te beginnen moeten we naar Aure. Dat is een beetje om van de normale route naar Trondheim en we moeten dus ook een andere veerboot hebben. Kristiansund is gebouwd op 4 eilanden en de tunnel is zowat de enige "vaste" verbinding. Er zijn nog een paar bruggen, maar alles gaat weer terug naar het zuiden en naar het noorden en oosten moet je met de veerboot. Wij rijden dus naar Seivika en nemen daar de veerboot naar Tommersvag (streepje door o en rondje boven de a)

We moeten nog een kleine 10 minuten wachten tot we de veerboot op mogen. Deze versie van veerboot is een stukje kleiner en ziet er ook wat ouder uit. Er zijn niet heel veel auto's en de boot is nog niet voor de helft gevuld als we om 11:30 afvaren. Wel hangt de boot behoorlijk schuin. Zo erg dat het ongemakkelijk wordt. We doen een rondje over de boot en deze keer kun je geen wafels, broodjes en weet ik wat kopen. Er is alleen koffie beneden te krijgen. We kijken nog even bovenop de boot, maar aangezien het ondertussen is gaan regenen, is het daar ook niet prettig.

Ik ga dan nog op zoek naar het toilet en bij de eerste besef ik me dat dit inderdaad een heel erg oud schip is waar niet alles meer werkt, waaronder de knop om door te trekken. Het staat onder water en de verwarming kan er niet meer uit en dat draagt niet bij aan de lentefrisse geur die je hoopte te ruiken toen je de deur open deed... yugh! Beneden op het dek is ook nog een toilet en daar is ook niet doorgetrokken. Op goed geluk trek ik toch even door en dat werkt. Dus snel doen wat er moet gebeuren, doortrekken en foetsie.. Ahum, dat doortrekken werkt dus niet meer.. aha.. Sorry mevrouw die na me komt!

De overtocht duurt zo'n 25 minuten en die zijn ook eigenlijk weer zo voorbij. We stappen weer in de auto en rijden de boot af en pakken nog even snel een pokestop mee. Daarna vervolgen we de weg naar Aure.

Het is jammer van het weer. De regen maakt het er niet echt mooier op. De route zou met zon en goed zicht heel erg mooi zijn. Nu is het nog steeds een leuke rit over bruggen en eilanden en tussen rotsen en fjorden door en echt een origineel stukje Noorwegen weer waar nog geen bergen campers rijden. De rit is in ieder geval beter dan die over de atlantische route. Het is alleen echt balen van de regen.

We rijden langs een smal fjord en aan het einde gaan we omhoog en willen eigenlijk even kijken op het uitzichtpunt. Hier staan echter een paar campers neus aan kont geparkeerd voor het uitzicht met het deurtje naar voren. Leuk voor hen, maar niemand kan meer wat zien, laat staan parkeren. Als ze met de neus naar voren hadden geparkeerd, hadden we er nog bij gekund en hadden we ook iets kunnen zien, maar nu genieten zij van hun droge kopje koffie en hebben wij weer eens pech.

Doorrijden dan maar en gaandeweg besluiten we ook dat het geen goed plan is om naar Trondheim te gaan. Het regent echt ondertussen en volgens het weerbericht blijft het regenen tot zeker 6 uur vanavond. Om Trondheim in te komen, moet weer tol betaalt worden en dan nog parkeren ergens en door de regen lopen en we zijn eigenlijk gewoon moe. Sorry Trondheim, maar je bent bij deze geschrapt. We rijden dus gewoon door naar ons hotel.

Ons hotel ligt een paar kilometer voorbij Trondheim en zo'n kwartier rijden van de luchthaven. Bij Trondheim zijn ze weer met de weg bezig en het lijkt alsof ze tunnels aan het aanleggen zijn. Het is een enorm gepuzzel en er staat zowaar file. Gelukkig is onze kant op nog redelijk te doen, maar ik ben blij dat we niet verkeerd gereden zijn en alsnog de andere kant op hadden gemoeten. De andere kant op staat het helemaal vast. Er zijn dus files in Noorwegen.

Wij slapen vannacht in Stav Best Western en dat is een hotel wat over de snelweg gebouwd is. We rijden af bij het Shell station Stav en parkeren de auto aan de ene kant van het hotel en rollen de koffers enzovoorts over de snelweg naar de receptie. Het ziet er allemaal schoon, maar basic uit en zo kun je de kamer ook wel beschrijven. We denken dat het vooral een truckers hotel is gezien het grote aantal vrachtwagenparkeerplaatsen.

Ons avondeten hebben we er bij geboekt en rond 5 uur gaan we eten. Ik had gedacht dat het een soort buffetje zou zijn, maar we kunnen kiezen uit 2 maaltijden. Chili con carne en iets met varkensvlees. Ik hou niet van chili, dus het varkensvlees dan maar. We mogen ook koffie en water pakken en ergens gaan zitten en dan komt het eten naar ons toe. De kokkin komt met onze borden aanlopen en ik word er niet erg vrolijk van. Het blijkt iets van een combinatie tussen karbonade en buikspek te zijn. Varkensvlees met het bot er nog in/aan/om.. zo niet mijn ding! Het smaakt een beetje naar spek, maar ik had liever een boterham gehad dan dit om eerlijk te zijn. Nja, moet wat eten, dus ik zit er mee te rommelen. Uiteindelijk ruilt Kurt zijn stuk met het mijne. Zijn stuk is minder bot en minder vet.

Kurt had wel pech met zijn drinken. Op de automaat stond melk en chocolademelk, dus hij kiest dat, maar de cacao was niet aangevuld, dus uiteindelijk had hij alleen melk met heet water en dat was echt niet te drinken. Dus maar laten staan. Mijn koffie was ook weinig koffie te noemen. Het was warm en ik heb er wat bruins in zien gaan, maar om nou te zeggen dat het naar koffie smaakte.. nope..

In de kamer hebben we vervolgens al onze zooi weer in de koffers gepakt en morgen kunnen we dus meteen na het ontbijt vertrekken zonder nog moeite te moeten doen met inpakken. Scheelt weer. We willen uiterlijk om 10 uur bij het vliegveld zijn, dus half 10 vertrekken lijkt ons.

Nu nog een beetje tv kijken en naar het Trondheimfjord kijken wat achter ons hotel ligt en straks slapen en dan morgen terug naar Amsterdam. Hopelijk is het er niet te tropisch..

• 03 Augustus 2018 - 06:35

Marja Lensen :

He Eveline . Jammer van de regen tijdens deze laatste dag.en de chocolade melk van Kurt.
    Goede vlucht naar Amsterdam. En welkom in een tropisch Nederland. Dank voor het mooie reisverslag.