Bij nader inzien.. Change of plans - Reisverslag uit Rome, Italië van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu Bij nader inzien.. Change of plans - Reisverslag uit Rome, Italië van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

Bij nader inzien.. Change of plans

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline

06 Mei 2010 | Italië, Rome

Ongelooflijk, wat een waardeloos rotweer was het de afgelopen nacht!! Het heeft gehoosd, gedonderd en gebliksemd. Volgens mij is het nog ergens ingeslagen ook want ik hoorde de brandweer voorbij komen. Het ging in ieder geval flink te keer en slapen was er niet echt bij.

Uiteindelijk toch in slaap gevallen en rond 8 ging de wekker veel te vroeg. Ik kon m'n ogen nauwelijks open krijgen en ben dus nog een eindje blijven liggen. Om 9 uur kleren aangedaan en gaan ontbijten met mn duffe kop. Koffie, heeeeel veel koffie!! Helaas hadden ze geen yoghurtjes deze keer.

Na het ontbijt mezelf er toe moeten zetten om te gaan douchen. Het liefst was ik m'n bed weer ingekropen, voelde me totaal niet wakker en was duizelig. Toch maar gaan douchen en haartjes gedaan. Vervolgens tas ingepakt en op weg naar de sint pieter gegaan.

Met de metro gegaan (nu maar een dag kaartje gekocht) en richting sint pietersplein gelopen. Hier was het toch wel even slikken. Het leek wel of ze alle toeristen uit rome hier hadden verzamelt. Er stond een rij helemaal rond het plein en de wachttijd bedroeg ongeveer 3,5 uur. Je begrijpt natuurlijk wel dat ik dat niet gedaan heb. Ik heb een paar foto's gemaakt en besloten dat ik het morgen nog een keer probeer en als er dan nog zoveel volk staat dan is het verrekte jammer. Ik ga niet ruim 3 uur staan wachten om die kerk te bekijken. Dat gaat me toch echt te ver, sorry voor de mensen die het wel doen, maar ik doe dan liever iets anders in die paar uur. En dat ben ik dan ook gaan doen.

Ik heb de metro terug naar Termini gepakt en ben mijn vrijdag leftover programma gaan doen. Ik had de reisgids doorgebladert en dingen eruit geplukt die me nog wel leuk leken. Het eerste op deze lijst was de thermen van Caracalla. Deze zijn vlak in de buurt bij waar ik gisteren ook gelopen heb, maar gisteren pasten ze niet in het programma, dus bij deze een inhaalslag.

Ik stap uit bij de halte circo massimo en ga op zoek naar de terme di caracalla. Het begint nu ook een beetje te waaien en ik merk dat ik het toch een beetje koud krijg. Ik heb natuurlijk niet mijn fleece jack meegenomen, ben je gek, dat hangt nog mooi aan de kapstok in het hotel. Vergeten dus :( Nja, negeren die kou en gewoon doorgaan hihi

Bij de thermen aangekomen valt me meteen al op dat dit geen klein lullig badhuisje was. Het is een enorm groot bouwwerk geweest. Miljoenen en miljoenen baksteentjes op elkaar gemetseld op een schaal die voor ons tegenwoordig bijna onvoorstelbaar is. Het hele complex is meer dan 10 hectare groot en er konden zo'n 1600 mensen tegelijk gebruik maken van de thermen.

Ik loop tussen de ruines en voel me net een dwerg. Het had net zo goed een reusachtige kathedraal kunnen zijn, zo hoog torenen de nog overeind staande muren boven me uit. Ik kan niet anders zeggen dan dat het enorm indrukwekkend is om hier rond te lopen.

Na de thermen pak ik de metro een halte terug naar het colosseum, waar ik op zoek ga naar de basilica di san clemente. Het is echt even puzzelen en het regent inmiddels pijpenstelen, wat niet helpt als je een kaart probeert te lezen, maar na een droog plekje gevonden te hebben en 3 kaartjes bij elkaar gevoegd te hebben, lukt het me toch om het weggetje te vinden waar ik in moet.

Ik ben prima op tijd, de kerk gaat weer open om 3 uur en om 5 over 3 wandel ik naar binnen. Deze kerk is heel erg bijzonder. Het gaat me dan ook eigenlijk niet om de kerk op zich, maar meer om wat er onder de kerk zit.

Onder de kerk (die zelf uit de 12e eeuw stamt) bevinden zich nog 3 lagen met bebouwing. De eerste laag eronder is een grote 4e eeuwse kerk Deze kerk is grotendeels verwoest bij invasie van de normandiers/noormannen in 1084.

Via een smal trappetje dat verstopt zit in een hoekje sta je dan ineens midden in een romeins steegje van ergens rond de geboorte van christus. Het straatje leidt naar een romeins huis en komt langs een tempel voor mithras en een school voor de priesters van mithras. Je loopt door de kamers van het romeinse huis waarbij je steeds water hoort stromen. Dit water komt van een ondergrondse rivier en loopt nog steeds door een terracotta leidingstelsel uit de tijd van de romeinse republiek.

Echt weer een bijzondere ervaring waarbij je ziet hoe rome gebouwd is op geschiedenis. Het ene dwars bovenop het andere. Volgens mij kom je bijna overal wel wat tegen als je hier een schop in de grond zou stoppen.

Buiten gekomen straalt het zonnetje me weer vrolijk tegemoet en wandel ik vrolijk verder.

Het weggetje waaraan de basilica di san clemente staat, leidt ook meteen naar mijn volgende bestemming; basilica die san giovanni in leterano. Ik was deze kerk al eens eerder tegengekomen de afgelopen week, maar toen had ik geen energie meer om er een bezoek aan te brengen. Vandaag maak ik dat goed ;)

Het is een enorm wit marmeren gebouw wat echt opvalt in de omgeving. Het is de eerste christelijke basiliek in rome en gebouwd door keizer constantijn in 313. Het was tot ver in de 14e eeuw de verblijfplaats van de paus. Dus eigenlijk is dit een waardig alternatief voor de sint pieter ;)
De basiliek is nog steeds eigendom van het vaticaan (net zoals de santa maria maggiore)

Helaas zijn de interessante stukken tijdelijk gesloten voor publiek en is alleen de kerk zelf te bezichtigen. Het is een enorm ding, maar zo ondertussen sta ik nergens meer versteld van hier in rome hihi Voorin de kerk is een enorme baldakijn met goud bekleed waarin 2 beelden van petrus en paulus staan. Deze baldakijn zou ook hun hoofden bevatten, de rest van hun lichamen liggen nog in de catacomben van sint sebastiaan. Ik ben niet zo thuis in de benamingen van onderdelen van kerken, maar volgens mij zijn het de zijbeuken. In ieder geval de 2 gedeeltes links en rechts van het schip die het kruis vormen. Deze 2 gedeeltes zijn wel echt schitterend versierd en je moet er echt even de tijd voor nemen om het op je in te laten werken, zo veel is er te zien.

Na deze bezichtiging is het tijd voor wat shoppen, maar helaas niets gevonden. De romeinen zijn het gewoon om kleren bij kraampjes langs de straat te kopen, zo ook schoenen, handtassen, potten pannen en wat al niet meer. Dus het is leuk snuffelen. Ben ook nog even bij het warenhuis coin binnen geweest. Een van de weinige warenhuizen hier in Rome. Eigenlijk zijn er alleen maar kleine winkeltjes en boetiekjes, echt grote winkels hebben ze hier niet, daar moet je voor buiten de stad zijn.

Na het shoppen pak ik de metro terug naar vittorio emanuele en haal ik bij de tavola calda een stuk pizza. Toch ideaal hoor dit, zouden ze bij ons ook moeten hebben. Ik heb een groot stuk pizza met champignons voor 3 euro, een koopje :)

Inmiddels is het eten achter de kiezen en mijn verslag getikt en geen internetverbinding te bekennen. Gaat weer lekker :( Nja, ik blijf het wel proberen. Vanavond in ieder geval vroeg naar bed en dan morgen nog een poging sint pieter.

Toedels iedereen en tot morgen :w


  • 07 Mei 2010 - 07:25

    Marja:

    He Eveline,

    Succes bij de Sint Pieter.

  • 07 Mei 2010 - 12:11

    Sparretje:

    Zonder al dat wachten kan je nog meer zien.. maar ja, hoort erbij :D Wel genoeg te zien iig :)

  • 07 Mei 2010 - 17:09

    Marielle:

    leuk hoor weer die reisverslagen, t is net of ik een goed boek aan het lezen ben :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eveline

Actief sinds 16 Sept. 2009
Verslag gelezen: 587
Totaal aantal bezoekers 201852

Voorgaande reizen:

17 Juli 2022 - 04 Augustus 2022

Ierland

14 Juli 2019 - 24 Juli 2019

Bath & Ilfracombe

14 Juli 2018 - 03 Augustus 2018

Noorwegen

16 Juli 2017 - 25 Juli 2017

Wales

29 Oktober 2016 - 04 November 2016

Lissabon & Sintra

16 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Paaseiland & Frans Polynesie

26 Maart 2016 - 01 April 2016

Cornwall

18 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Tour de Scotland

12 December 2014 - 10 Januari 2015

Overwinteren in Florida

30 Maart 2013 - 05 April 2013

Rome (op herhaling)

28 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Canterbury

14 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Bretagne

17 Juli 2011 - 24 Juli 2011

Praag

18 April 2011 - 22 April 2011

Bergbeklimmen

29 April 2010 - 08 Mei 2010

Bella Roma

18 September 2009 - 30 September 2009

New York aan de overkant van de oceaan

Landen bezocht: