van Libby tot Tosca - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu van Libby tot Tosca - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Eveline Lensen - WaarBenJij.nu

van Libby tot Tosca

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline

21 September 2009 | Verenigde Staten, New York

Vanmorgen ging de wekker om 7 uur en ik kan nou niet zeggen dat ik toen de meest wakkere persoon ter wereld was. Komt er van zo laat te gaan slapen. Douchen en een bak koffie willen dan nog wel eens helpen :)

Vandaag heb ik Liberty Island en Ellis Island op het programma staan en verder eigenlijk niets. Ik vind van mezelf dat ik redelijk laat ben als ik om kwart over 9 het hotel verlaat, maar ja, weinig aan te doen.

Deze keer hoef ik niet op de metro te letten, ik moet naar het eindstation, dus welke metro ik ook neem, ze stoppen er allemaal (scheelt weer heen en terug reizen hihi) Ik neem metro 1 naar South Ferry en dat is nog wel een eindje lopen ondergronds.

Hier in New York is een soort ondergrondse wereld ontstaan van metro tunnels en ondergrondse stations, hallen gangen en winkel centra. Heel erg benauwd, maar best interessant om rond te neuzen. De treinen zelf zijn heerlijk airconditioned dus dat zit wel goed. Elk station in het metro netwerk heeft ook zijn eigen mozaiek motiefje in tegeltjes op de muur. Dat maakt de reis ook een aangenaam iets, er is van alles te zien. Ik vraag me af of de mensen die dit elke dag moeten doen dat nog wel beseffen (of dat eigenlijk ooit gedaan hebben)

Bij station South Ferry stap ik uit en sta oog in oog met de enorme terminal van de Staten Island Ferry. Dat is dus absoluut de verkeerde. Ik loop naar battery park en verwacht een ellenlange file voor de ferry, maar nergens een te bekennen. Ik begin me het nut van mijn New York pas dan ook een beetje af te vragen. Gisteren al geen file bij het museum, vandaag niet bij de ferry. Nja, ik heb hem dus ik doe het er maar mee.

Een kaartje voor de audio tour gekocht en bij de bookstore mijn kaartje voor de ferry opgehaald. Overal stond dat je wel 2 uur moet wachten dus ik bereid me maar weer voor op een file, maar wat schetst mijn verbazing. Ik moet mijn tas in een bakje leggen voor de Xray en kan dan gelijk de ferry op. Weer geen file. Misschien was die wachtrij op de luchthaven alle wachtrij die ik krijg. Het mag van mij.

De ferry is echt mega druk. We staan als vee samengepakt en het scheelt weinig of we worden met hooivorken de ferry opgedreven en er weer van af. Ze zouden het wel graag willen denk ik.

Eerste stop is liberty island met lady liberty. Oh mijn god wat is die groot zeg :o Je weet het natuurlijk wel, maar als je haar in het eggie ziet is dat toch wel een klein beetje indrukwekkend. Ik heb uiteraard als het een goede toerist betaamd een hele reeks foto's van mevrouw libby in allemaal de zelfde positie, maar dan van andere kanten hihi. DOorDat Ik Even vergeten was dat de zon nogal schijnt hier, ben ik zelfs een beetje verbrand vandaag :o

Nu dan toch in de file voor de ferry naar Ellis Island. Ellis Island is het immigratie eiland. Via dit doorvoerpunt zijn een groot aantal immigranten van 1892 tot begin van de 21e eeuw de VS binnen gekomen. Ze hebben alleen het hoofdgebouw gerestaureerd, dus ik verwacht niet heel erg veel.

Eenmaal aangekomen op Ellis Island blijkt dat dat hoofdgebouw maar een klein beetje heel erg groot is. Gewapend met mijn headsetje ga ik dapper op pad en al gauw beginnen mijn voeten behoorlijk moe te worden van het geschuifel. Het is allemaal wel heel erg boeiend, dus ik blijf dapper door stappen. In de tuin met de cirkel met alle namen van de immigranten heb ik mijn broodjes opgegeten. Daarna met de ferry weer terug.

Bij terugkomst naar wat straat acrobaten gekeken en teruggewandeld door battery park en ineens sta je oog in oog met de camera ploeg van CSI NY en loopt meneer CSI op een meter afstand voor je neus voorbij. Ik heb even staan kijken naar dit alles. Het is per slot niet van rekening niet elke dag dat je de opnames van zoiets meemaakt. Voelde me nog niet groupie genoeg om in de bosjes te gaan staan zoals een stel chinezen deed. Best wel triest xD

Aangezien het rond 5 was, heb ik besloten om nog ff bij Ground Zero te gaan kijken. Metro gepakt naar Chambers en daar via Church Street naar WTC gelopen. Het WTC gebied is helemaal afgezet met hekken waar je weinig door kan zien. Ik heb een foto door een gat gemaakt. Er is een diep gat in de grond waar ze mee bezig zijn. Er is ook een begin gemaakt met de freedom tower en die rijst al een stukje boven straat niveau uit, maar het gaat nog wel even duren. Het is er vergeven van politie en het leger. Zwaar bewapend staan ze daar rond het PATH station. Ik vraag me af of mensen weer het WTC zouden nemen als doelwit, maar goed..

Na wat rond gekeken te hebben daar bedenk ik me dat ik nog even naar 5th ave kan gaan en daar naar de Disney store. Dus maar weer met de metro en naar Disney. Nou, Disney valt tegen hier. Ze hebben maar 1 soort Tigger knuffel :( Stomme winkel. Ook de pins vallen tegen, de TTFN pin heb ik al en de andere 2 die ze hebben van tiggy zijn niet leuk. Geen spulletjes van Disney dus, en trust me, ik heb die winkel op de kop gezet.

Ik vind dat ik nog wel wat kan doen, dus ff in mijn boekje kijken wat er nog in de buurt te doen is. Top of the Rock, dat is nog wel wat. Het is inmiddels donker, dus dat moet wel mooi zijn om te zien.

Top of the Rock is het Rockefeller Plaza gebouw en dan wel helemaal bovenin vanaf de 67e verdieping. En het is echt een prachtig gezicht!! Heb een aantal foto's gemaakt van de lichtjes en gewoon op een bankje van het uitzicht zitten genieten. Lekker rustig en ik hou echt zo van dit soort vergezichten over de stad. Ik kan daar echt uren naar kijken :)

Op weg naar hhet hotel ben ik even orientatie kwijt en mis ik de metro ingang, dan maar naar het hotel lopen. Zo komt het dus dat ik via Times Square terug kom en daar allemaal stoeltjes zie staan. Ik ben natuurlijk erg nieuwsgierig dus ff kijken en het blijkt het openings gala van de opera Tosca te zijn. Live uitgezonden vanaf de Met Opera. Uiteraard op stoeltje gaan zitten en heerlijk genoten van een paar schitterende aria's.

Ondertussen zit ik weer in de hotel lobby en ik wordt net achter de pc weggejaagd omdat er mensen zitten te wachten. Die zitten er nog maar net, maar goed, ik zit hier ook alweer een half uur te tikken volgens mij. Dus voor volledige samenvatting kom je maar eens vragen xD

Tot morgen :w

  • 22 September 2009 - 05:07

    Marja:

    hoi die Eveline,

    Volgens ons heb je weer een schitterende dag gehad.
    We lezen het elke ochtend direct na het opstaan.

  • 22 September 2009 - 05:16

    Noptje:

    Hoi hoi Eveline :) Leuk om te lezen Dat je het naar je zin hebt. Maar al Die drukte... hmmm beter jIj dan ik :P veel plezier En hOu ons op de hoogte.

  • 22 September 2009 - 07:08

    Sebastical:

    Super de Super!

  • 22 September 2009 - 13:44

    Eveline Lensen:

    @ Marja En ik lees elke ochtend direct na het wakker worden de reacties :) Het was echt een geweldige dag gisteren \o/

    @ Noptje Denk idd dat je het een tikkeltje te druk had gevonden hihi Maar mss ook wel erg leuk hoor ;) :^

    @ Sebastical Nog niet naar dat cafe geweest, bestaat dat eig wel???

  • 22 September 2009 - 14:03

    Sebastical:

    Wikipedia & google is your friend (en dan verschillende sites). "Nope it's a created set, but the apartment building (from the outside) is actually a real apartment building in NYC but the interiors are the sets made in LA."

  • 22 September 2009 - 20:44

    Raines:

    sjinksie zo te horen heb je het wel naar je zin daar he;)

    amuzeer je ng en we missen je hoor!!

    grtz raines

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

Eveline

Actief sinds 16 Sept. 2009
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 201824

Voorgaande reizen:

17 Juli 2022 - 04 Augustus 2022

Ierland

14 Juli 2019 - 24 Juli 2019

Bath & Ilfracombe

14 Juli 2018 - 03 Augustus 2018

Noorwegen

16 Juli 2017 - 25 Juli 2017

Wales

29 Oktober 2016 - 04 November 2016

Lissabon & Sintra

16 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Paaseiland & Frans Polynesie

26 Maart 2016 - 01 April 2016

Cornwall

18 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Tour de Scotland

12 December 2014 - 10 Januari 2015

Overwinteren in Florida

30 Maart 2013 - 05 April 2013

Rome (op herhaling)

28 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Canterbury

14 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Bretagne

17 Juli 2011 - 24 Juli 2011

Praag

18 April 2011 - 22 April 2011

Bergbeklimmen

29 April 2010 - 08 Mei 2010

Bella Roma

18 September 2009 - 30 September 2009

New York aan de overkant van de oceaan

Landen bezocht: